Magorit, 15 år
7. maj 2026
Jeg ved jo godt jeg ikke skal sammenligne mig med andre - det er bare så nemt at sige og så svært at gøre
Hej girltalk, jeg er en pige på 15 år.
Når jeg kigger mig i spejlet synes jeg ikke at jeg er grim, jeg er faktisk okay tilfreds med mit udseende. Men så snart jeg er på et billede eller nogen tager en video af mig er jeg den grimmeste person der nogensinde har eksisteret. Jeg synes jeg er så grim, og har lyst til at græde, det ødelægger hele min dag. Det er jo sådan jeg ser ud i virkeligheden. Jeg hader måden jeg ser ud på når jeg bevæger mig og jeg føler at mit ansigt er skævt og at jeg ligner en tudse. Jeg prøver virkelig at synes godt om mit udseende. Men jeg ser bare på alle andre der er sygt pæne og tænker, hvorfor er der dog NOGEN som helst i hele verden der vil vælge mig? Jeg føler at hver gang jeg kigger i spejlet er der noget mere jeg skal ændre på. Jeg ved jo godt at jeg ikke skal sammenligne mig med andre og bare elske mig selv som jeg er, men det er bare så nemt at sige og så svært at gøre.

GirlTalks svar
Kære Magorit
Tusind tak for dit brev. Jeg kan sagtens spejle mig selv i dine beskrivelser, og jeg er helt sikker på, at der sidder utrolig mange piger derude, som vil kunne genkende præcis den usikkerhed, du beskriver. Du er slet, slet ikke alene om at have det sådan<3
Du forklarer så fint, hvordan du egentlig hviler meget godt i dit spejlbillede, men at billeder og videoer fuldstændig kan vælte dig af pinden og gøre dig enormt ked af det. Det rører mig at læse, hvor hårdt du dømmer dig selv, og hvor ulykkelig du bliver af det. Det er drænende at føle, at man skal ændre på sig selv, især når man samtidig kommer til at sammenligne sig med andre. Jeg vil rigtig gerne minde dig om, at du er fuldstændig god nok, præcis som du er. Din værdi som menneske har intet at gøre med, hvordan du tager dig ud på et frosset øjebliksbillede<3
Du skriver, at billederne jo er beviset på, hvordan du ser ud i virkeligheden. Men vidste du, at det faktisk forholder sig lige omvendt? Et spejl viser dig i bevægelse, i 3D og med liv i øjnene. Et kamera fryser et enkelt, fladt millisekund. Tit forvrænger kameralinser også proportionerne i ansigtet. Og fordi vi er vant til at se os selv spejlvendt, bliver hjernen ofte snydt og synes, at alt ser "skævt" ud, når et billede pludselig vender os "rigtigt". Så det billede du hader, er slet ikke den virkelighed, som verden ser. Jeg gætter på, at du dømmer det billede 100 gange hårdere, end nogen anden nogensinde ville gøre.
Men du har evigt ret i, at det er let at sige "elsk dig selv", men uendeligt svært at gøre i praksis. Måske du kunne overveje at starte et lidt blidere sted, hvor du ikke behøver at elske det hele på én gang? Det kan være svært at sige "pyt", men husk på at det trods alt "bare" er et stykke digitalt data, og ikke sandheden om dig. Derudover kunne du overveje at tage en skærmpause, hvor du undlader at kigge på billeder af dig selv, når du har en dag, hvor du føler dig lidt ekstra sårbar. Og så hold endelig fast i spejlet! Når du står foran spejlet og faktisk har det rart med dit udseende, så prøv at dvæle lidt ved den følele. Dét er den ægte udgave af dig<3
Hvis du har brug for at vende tankerne igen, sidder vi altid klar i Girltalks chatrådgivning til at lytte!
Knus og kram, Vivi<3