Mine veninder kan absolut ikke forstå at jeg har tilgivet hende. De mener at utroskab er utroskab uanset om det med en pige eller en dreng
Jeg har en pigekæreste. Hun er på efterskole mens jeg er "herhjemme". Jeg var lidt bekymret da hun startede for man hører jo så meget om hvor utrolig tætte piger kan blive på efterskole og hvis nu hun faldt for en anden? Der er dog ikke sket noget. Men så kom hun så til mig og sagde der var noget alvorligt vi var nød til og snakke ham. Der var sket det på skolen at hunhavde snakket godt med en dreng som så havde lagt an på hende. Hun var nysgerrig og var gået med på det og det var så endt med at han bollede hende. Hun var meget ked af det da hun fortalte mig det og sagde det ikke skulle være sket. Jeg var jo også ked af det, mest at hun havde været nøgen med en anden person, det er jo ellers forbeholdt mig. Men da det var med en dreng har jeg valgt at tilgive hende for synes jo ikke det var utroskab på samme måde som hvis hun havde ligget med en pige på skolen. Jeg forstår jo godt hendes nysgerrighed for at prøve det og jeg kunne måske også blive fristet hvis jeg kom i en bestemt situation med en dreng. Min kæreste blev meget glad for at jeg tilgav hende og hun kommer hjem på weekend næste weekedn og så skal vi sove sammen.
Jeg har så fortalt mine veninder om det. Vi er meget åbne overfor hinanden og de ved godt jeg har en pigekæreste selv om de ikke kender hende personligt. Men de kan absolut ikke forstå at jeg har tilgivet hende. De mener at utroskab er utroskab uanset om det med en pige eller en dreng. Jeg er jo altid glad for at høre deres mening og er kommet lidt i tvivl nu om jeg gjorde det rigtige da jeg tilgav hende. Hvad tænker i?

GirlTalks svar
Kære CB<3
Tusind tak for dit brev. Kærlighed, grænser og veninders meninger kan nogle gange slå nogle ordentlige knuder, og forstår virkelig godt, at du er endt med at blive i tvivl om det hele.
Når jeg læser din fortælling, kan jeg næsten selv mærke, hvor forvirrende det må have været for dig. Først bliver du ramt af chokket over det, din kæreste fortæller dig, derefter mærker du efter og finder en ro i at tilgive hende. Og så bliver den ro pludseligt rusket helt op igen af dine veninders stærke reaktioner. Det er helt naturligt, at du kommer til at tvivle på dig selv, når dine tætte veninder er så uenige i dit valg.
Når det gælder utroskab, så findes der ikke en fast naturlov, som alle par i hele verden skal følge. Utroskab handler om at bryde de grænser, der er i netop jeres forhold. Du kan mærke i dig selv, at det at hun var sammen med en dreng, ikke føltes som et lige så stort svigt, som hvis det havde været en anden pige. Og hvis du har fundet fred med den beslutning indeni, så er det fuldstændig i orden at tilgive hende. Dine veninder reagerer højst sandsynligt så skarpt, fordi de kigger på situationen ud fra deres egne grænser, og fordi de rigtig gerne vil passe på dig, så du ikke bliver såret.
Det kunne være en god ide at få snakket tingene helt igennem med din kæreste. Nu hvor I har oplevet dette, hvad skal jeres aftaler så være i fremtiden? Betyder det her, at det er okay at udforske nysgerrigheden med drenge, eller var det en fejl, der ikke skal gentage sig? Det kan give ro i maven at få helt rene linjer, så du ikke skal gå og være bekymret, mens hun er på efterskole.
Næste gang dine veninder bringer det op, kan du evt. bare sige til dem, at du er vildt glad for, at de vil passe på dig, men at det føles anderledes i dit forhold, og at du har brug for, at de støtter dig i din beslutning.
Hvis du har brug for at vende de her tanker om seksualitet og grænser med nogen, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Du kan også kigge forbi LGBT+ Danmark, som ved utrolig meget om præcis de her komplekse snakke.
Pas rigtig godt på dig selv, og stol på din egen mavefornemmelse<3
Knus og kram, Vivi<3