Jeg er en pige på 18, som gerne ville kunne komme under sex
Hej
Jeg er en pige på 18, som gerne ville kunne komme under sex - men jeg ved ikke hvordan det føles når det sker.
Min kæreste ville gerne have jeg gør det noget oftere og det samme vil jeg.
Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære Amalie
Det er et super godt spørgsmål, du stiller! Jeg er sikker på, at mange andre piger derude vil finde trøst i at læse med, for du er langt fra den eneste, der har det sådan.
Jeg fornemmer tydeligt, at der er kommet pres på dig, fordi både du og din kæreste så gerne vil have, at det skal lykkes. At i sammen taler åbent om det er selvfølgelig godt og sundt for forholdet, men netop dét fokus kan desværre også skabe præstationsangst. Når der er en forventning om, at man skal opnå orgasme, kan kroppen nemt spænde op, og så bliver det faktisk endnu sværere at give slip.
Jeg vil rigtig gerne minde dig om, at din krop er helt normal, og det er faktisk en meget udbredt tendens, at piger generelt har sværere ved at komme end drenge.
En orgasme beskrives ofte som en spænding og varme i underlivet, der bygger sig op, indtil det kulminerer i en række behagelige sammentrækninger og en stor følelse af afslapning bagefter. Men det er vigtigt at huske, at det føles forskelligt for alle!
Her er et par konkrete ting, du måske kunne overveje at prøve:
- Lær din egen krop at kende: Måske du kunne udforske dig selv, når du er alene? Det er enormt svært at komme med en anden, hvis man ikke helt ved, hvad der føles godt på ens egen krop først.
- Fjern fokus fra "målet": Du kan måske tænke over at aftale med din kæreste, at I i en periode slet ikke har fokus på, at du kommer. Fokuser i stedet udelukkende på nærheden og på at nyde det, der føles rart i øjeblikket.
- Kommunikation under sex: Har du overvejet at øve dig i at guide ham, mens I er i gang? Det kan hjælpe helt vildt at sige "lidt længere til venstre", "bliv lige der" eller "lidt langsommere". Det kan føles akavet i starten, men det er ofte den allerbedste måde at vise han, hvad præcis din krop har brug for.
Hvis du har lyst til at læse mere om orgasmer og kvindekroppen, vil jeg klart anbefale at tage fat i Sexlinien. Og så er du selvfølgelig også altid velkommen i GirlTalks rådgivning<3
Knus og kram, Vivi<3