Yes yes, 14 år
7. maj 2026
Jeg har kun venner i skolen, og når jeg spørger, om de vil være sammen, skal de altid et eller andet
Har ikke nogen venner og ved ik hvf eller jeg har venner men KUN i skolen hvis jeg spørger nogen om de vil være sammen skal de et eller andet eller så er de sammen med en anden veninde. Men nogen gange bliver undskyldningerne lidt plat som “jeg skal tømme opvaskemaskinen i dag så kan ik” Altså sådan you get me? Det virker som om ingen vil være sammen med mig men ja nogen ideer til at få flere veninder?

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusind tak for dit brev! Hvor er det bare sejt af dig at skrive ind til os. Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Du skriver, at du "kun" har venner i skolen, og at de skal et eller andet hver gang, du spørger dem, om de vil være sammen. Og ja - jeg forstår godt, hvad du mener med de der undskyldninger. Når det sker flere gange, kan man hurtigt begynde at tænke, at folk ikke gider en, og det er ikke rart!
Husk, at det ikke betyder, at der er noget galt med dig <3 Nogle gange tager venskaber bare længere tid, og rigtig mange går rundt med præcis den samme følelse, uden at sige det højt! <3
Lidt ideer til at få flere veninder:
• Prøv at være sammen med en person ad gangen i stedet for en hel gruppe
• Spørg nogen om noget meget konkret, f.eks. “vil du med ned og købe en snack efter skole?”
• Opsøg fællesskaber udenfor klassen, f.eks. gennem sport eller kreative hold, hvor man møder nye mennesker
• Husk, at gode veninder ofte kommer lidt langsomt og ikke altid på en gang
Og vigtigst: prøv ikke at tage alle afvisninger som et bevis på, at ingen kan lide dig!! Nogle gange handler det også om vane, grupper eller usikkerhed hos de andre! Det har ikke noget med dig at gøre <3
Husk, at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3