Molly, 13 år
28. april 2026
Jeg er 13 år og har lyst til sex, er det normalt?
Hej girltalk
Jeg er kun 13 men jeg har lyst til sex
Og jeg hver ik hvordan jeg skal fortælle mine forældre der
Og jeg hver heller ik hvordan jeg skal købe sexlegetøj og kondomer uden de spørger mig hvad jeg har købt er der normalt ❤️

GirlTalks svar
Kære Molly <3
Tusind tak for dit brev! Hvor er det sejt af dig at skrive herind <3 Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at det er helt normalt at begynde at få lyst og være nysgerrig omkring sex, også i din alder! <3 Kroppen og hjernen udvikler sig rigtig meget i teenageårene, og det kan gøre, at man får nye tanker, følelser og lyst, som man måske ikke har haft før. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig – tværtimod er det en naturlig del af at blive ældre! <3
Når det er sagt, så er 13 stadig tidligt i forhold til at have sex med andre. I Danmark er der en seksuel lavalder på 15 år, og den findes netop for at beskytte unge, mens de stadig udvikler sig – både fysisk og følelsesmæssigt. Så det er en rigtig god idé at tage tingene stille og roligt og ikke føle, at du skal handle på lysten med det samme! <3
Du behøver ikke, at skynde dig med at købe sexlegetøj og kondomer. Det vigtigste lige nu er, at du lærer din egen krop at kende på en tryg måde!! Mange unge udforsker sig selv gennem f.eks. onani, og det er helt normalt og på ingen måde noget, man skal skamme sig over! <3
Jeg har sat nogle links ind herunder, hvis det er noget du kunne have lyst til at læse mere om <3
Du skriver også, at du ikke ved, hvordan du skal fortælle dine forældre det. Det forstår jeg virkelig godt! Det kan føles mega akavet, men langt de fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe. Du behøver heller ikke at sige alt på én gang. Du kan starte med noget som: “Jeg har nogle spørgsmål om kroppen og sex, kan vi snakke om det?”
Hvis det føles for svært, kan du også tale med en anden voksen du stoler på f.eks. en skolelærer eller en sundhedsplejerske.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget <3 Du er også altid velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3