Jeg har haft udflåd i 3 år, og jeg ved ikke, hvornår jeg skal regne med at få min menstruation
Jeg har haft udflåd i ca 3 år. Jeg ved ikke hvornår jeg skal regne med at få min mens fordi jeg har haft udflåd i meget lang tid og jeg ved ikke om jeg skal regne med at få det om 1 år eller mere eller 1-11 måneder jeg ved ikke om det er normalt at jeg ikke har fået det endu altså min mens

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusind tak for dit brev! Hvor er det sejt af dig at skrive herind <3 Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan.
Det du beskriver med udflåd er helt normalt. Udflåd er ofte et tegn på, at kroppen er i gang med at udvikle sig, og at man nærmer sig sin første menstruation. For mange starter udflåd måneder eller år før, de får deres mens første gang - og der kan sagtens gå mere end 3 år, før den kommer.
Man kan aldrig være helt sikker på, hvornår ens første menstruation vil komme. Ud fra det du skriver, er der ikke noget, der lyder unormalt, men det er heller ikke muligt at sige præcist, om den kommer om få måneder eller længere tid. At du har haft udflåd i omkring 3 år kan sagtens være et tegn på, at den snart kommer <3
Et lille tip:
Hvis du føler dig utryg omkring at få din første menstruation, kan det være en rigtig god idé at lave en lille “sikkerhedstaske” til din første menstruation med bind, eventuelt tamponer, et par ekstra trusser og måske vådservietter. Så har du altid det, du skal bruge, hvis din menstruation pludselig starter, når du er i skole eller ude <3 Det kan også give en ro at vide, at du er forberedt, når det sker <3
Husk, at din menstruation nok skal komme, når din krop er klar <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget <3 Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3