Emilie, 12 år
13. april 2026
Jeg har været usikker på min krop i så lang tid og jeg har ikke lyst til at gå i bad efter idræt
Hej. Jeg har været usikker på min krop i så lang tid. Måske lidt over 1 år.
Jeg hved ikke hvad jeg skal gøre. Det påvirker mig meget og jeg har ikke lyst til at gå i bad efter idræt
Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Emilie <3
Først og fremmest, tak fordi du skriver ind! Den oplevelse du har med din krop, er der virkelig mange andre på din alder, der også har, også selvom det kan føles som om, man er helt alene om det.
Når man er omkring 12 år, sker der rigtig mange ting med kroppen, og det kan gøre, at man begynder at lægge mere mærke til sin egen krop og sammenligne sig med andre. Det kan gøre, at man bliver mere usikker på sig selv, især i situationer som i omklædningsrummet og i badet efter idræt, hvor man skal være nøgen, og hvor man kan se andres kroppe.
Nogle gange kan man føle, at den bedste løsning på usikkerheden omkring sin krop, er ved at få lov til, slet ikke at gå i bad med de andre i klassen. Men faktisk kan det være rigtig godt at få lov til at se andres kroppe, så man kan finde ud af, at kroppe kan se ud på mange forskellige måder, både bryster, behåring, lår, mave og arme. Det er vigtigt at huske på, at alle kroppe ser forskellige ud, og at der ikke findes én rigtig måde at se ud på. Selvom det måske ikke føles sådan, så tænker de andre i omklædningsrummet ofte mest på sig selv og hvordan deres egen krop ser ud.
Hvis det kunne hjælpe, kan det måske være en idé, at have et stort håndklæde med dig så langt ind til badet, som det kan lade sig gøre, så du ikke i så lang tid skal føle dig blottet overfor de andre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen eller til vores chatrådgivning
Knus fra Kirstine <3