Mathilde, 17 år
16. april 2026
Der er sket noget jeg ikke er stolt over og jeg føler mig ussel
Hej girltalk!
Såååå der sket noget jeg ikke er stolt over og jeg føler mig så ussel.
Så jeg har en kæreste og jeg elsker ham utrolig højt vi har det virkelig godt sammen. Og han er så sød, men her på det sidste har vi haft lidt knas i forholdet, lidt mange skænderier over latterlige ting. Jeg føler han er ved at glide lidt væk fra mig og holder sig tilbage. Vi har heller ikke haft sex i over en måned.
Som jeg føler bekræfter mig mere i at han ikke har lyst mere. Jeg har tit spurgt ind til om der noget galt. Men han benægter bare, og siger at alting er fint. Nu kommer det som bare ikke skulle havde været sket. Så jeg var til en fest hos en af mine veninder hvor jeg tilfældigvis møder min ex kæreste og nogle af mine gamle venner. Det sluttede lidt træls mellem mig og min ex kæreste så vi valgte at sætte os ned og snakke sammen. Og det gik egentlig godt vi fik snakket ud og løst nogle ting. Han spørg så om vi ikke måske skulle mødes en dag hvis jeg gad, for at hører lidt mere ind til hvordan det går. Så jeg tager hjem til ham og får snakket til vi lige pludselig kysser .og har bare savnet så meget at være intim og fordi jeg er så dum som jeg er har vi selvfølgelig sex kort tid efter :/ og nu har jeg bare så dårlig smag i munden og kan slet ikke få mig selv til at sige det til min kæreste at jeg har været sammen med en anden.
Please hjælp med hvad jeg kan gøre i den her rigtig dumme situation.

GirlTalks svar
Hey Mathilde,
Tusind tak fordi, at du har lyst til at dele dit dilemma med mig her på Girltalk <3 Det er super sejt og viser mig, at det her er noget der fylder for dig. Godt at du kommer ud med det! Jeg vil forsøge, at hjælpe dig så godt jeg kan.
For det første er jeg rigtig glad for at høre, at du har en kæreste på som du elsker og har det godt med. Samtidig lyder det også ubehageligt, at i har haft en periode, hvor skænderier fylder mere end, hvad de burde :( Du skriver, at du flere gange har forsøgt at tjekke ind på din kæreste og spurgt ham, om der mon var noget galt. Du lyder som en opmærksom og omsorgsfuld kæreste, der er engageret i, at jeres forhold skal fungere. <3 Det er en utrolig god kvalitet, du har. Det siger meget om dig som person.
Du skriver også, at du mærker at han holder sig tilbage og langsomt glider væk fra dig. Jeg kan sagtens genkende følelsen af, at vide, at noget er galt uden at personen italesætter det. Det er rigtig ubehageligt og kan udløse en masse usikkerhed. Det ved jeg, at det har gjort hos mig! Især, hvis vedkommende afviser, at noget skulle være forandret.
Du skriver at i heller ikke har haft sex i en måned. Det lyder på dig som om, at det er atypisk for jer. Derfor kan jeg godt forestille mig, at du derfor føler dig bekræftet i, at der er noget galt. Jeg vil stadig understrege, at lysten til sex kan svinge i alle forhold, måske specielt, hvis man er i en periode, hvor man føler sig lidt usikker på sin kæreste. <3 Det er mega normalt!
Det lyder som om, at i har været igennem en tid, hvor du har brugt meget energi på at komme tilbage på sporet med din kæreste. Her skal man huske, at man er to mennesker til, at få et forhold til at fungere. Det er virkelig omsorgsfuldt af dig, at du flere gange har været nysgerrig på, hvordan han har det - men du kan ikke alene få jeres forhold til at fungere. <3 Man skal to til en tango, og du fortjener at få af vide, hvis der er noget galt! Nysgerrigheden på hinanden skal gå begge veje.
Jeg læser i dit brev, at du til en fest møder din eks. Du skriver, at du efter noget frem og tilbage ender med tage hjem til ham, hvor i kysser og har sex. Det giver super god mening, at intimiteten føltes rart - specielt når du har gået og følt dig afvist eller usikker. Jeg kan godt forstå dit behov for at føle dig ønsket og elsket.
Jeg hører samtidig også på dig, at du fortryder dit valg og har meget dårlig samvittighed. Det kan jeg godt forstå og det er faktisk en god ting <3 Det viser nemlig, at du er en empatisk person og ikke har lyst til, at såre din kæreste.
Det lyder på dig som om, at kommunikation og ærlighed er vigtige elementer for dig i et forhold <3 Jeg oplever ofte, at man får det bedre, hvis man taler om tingene. Det er aldrig sjovt at skulle fortælle et menneske noget, som man ved kommer til at såre dem. Specielt ikke når det er et menneske man elsker og ikke ønsker at miste. Men ved at tage den hårde snak med ham, kan du måske også komme ud med, hvad du har gået og følt i jeres forhold? Jeg forestiller mig, at det må være svært at bære rundt på. :(
En tommelfingerregel jeg ofte tyr til når jeg er i tvivl er, at behandle andre som man selv vil behandles. Hvis situationen var omvendt, hvordan havde du håbet han ville håndtere det? <3 Jeg stoler på, at du vil gøre det rigtige for dig!
Jeg håber mit svar var til en smule hjælp <3 Hvis ikke er du altid velkommen til at skrive igen eller til vores chatrådgivning her på girltalk <3
Knus Filippa