En usikker pige, 11 år
9. juni 2026
Det gør mig ked af det, at jeg ikke er en del af nogen gruppe i min klasse
Alle i klassen har lavet små grupper som de er i fx benedicte og Claudia og Hannah og kathrin de er de populære men jeg er ikke en del af nogen gruppe i klassen det gør mig ked af det til idræt skulle man finde sammen to og to men der var ikke flere tilbage så jeg blev nød til at være sammen med vikaren det gør mig bare så ked af det

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusind tak for dit brev! Hvor er det bare modigt af dig at skrive ind til os. Jeg vil svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Det lyder som en rigtig svær situation at stå i. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når det føles, som om alle andre har en gruppe, mens du selv står udenfor. Det kan være meget ensomt at opleve, at de andre finder sammen, og at man ikke føler sig som en del af fællesskabet.
Jeg får helt ondt i maven, når jeg læser om situationen til idræt, hvor alle fandt en makker, og du endte med at være sammen med vikaren. Jeg forstår virkelig godt, at du blev ked af det. Ingen har lyst til at stå tilbage med følelsen af at være den sidste, der mangler en makker.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, om der måske er én eller to personer i klassen, som virker søde, og som du kunne prøve at snakke lidt mere med. Nogle gange starter venskaber ikke som en del af de populære grupper, men gennem små samtaler i frikvarteret, gruppearbejde eller fælles interesser.
Jeg tænker også på, om der er en lærer, klasselærer eller anden voksen på skolen, som du føler dig tryg ved. Det kan være en god idé at fortælle dem, hvordan du har det. De voksne på skolen har ansvar for, at alle føler sig som en del af fællesskabet, og de kan måske hjælpe med at skabe situationer, hvor du lettere kan komme i kontakt med de andre.
Samtidig vil jeg gerne minde dig om, at din værdi ikke afhænger af, om du er en del af den populære gruppe eller ej. Du fortjener gode venner og at føle dig inkluderet, præcis som du er <3
Jeg ønsker dig alt det bedste, og husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3