Maj, 16 år
16. juni 2026
Jeg er bekymret for min veninde og hendes selvværd, da hun kommenterer negativt på hendes krop, når vi er sammen
Hej girltalk
Jeg er bekymret for min veninde og hendes selvværd…
Det sker af og til at hun kommenterer negativt på hendes krop, når vi er sammen og jeg fortæller hende altid at hun skal stoppe med at snakke så grimt om sig selv, og at hun ikke er tyk!!
Men jeg ved ikke hvad jeg ellers kan gøre, og jeg syntes det er en smule grænseoverskridende at skulle tage en dybere snak om det, og med det føler jeg mig også som en super dårlig veninde.
Udover det er jeg bange for at hun spiser for lidt, da hun tit siger at hun har fastet, ikke har lyst til at spise eller holder igen når vi er ude sammen.
Hvad skal jeg gøre ???
Kh en pige der vil hjælpe hendes ven bedst muligt🌸

GirlTalks svar
Hej Maj <3
Først og fremmest vil jeg sige mange tak for dit brev! Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste, der kan sidde med de tanker!
Du skriver, at du er bekymret for din veninde og hendes selvværd, fordi hun ofte kommer med negative kommentarer om sin krop. Du fortæller også, at du altid prøver at støtte hende og minder hende om, at hun ikke skal tale grimt om sig selv! Det viser virkelig, hvor meget du holder af hende! Og du er overhovedet ikke en dårlig veninde - tværtimod. Du gør allerede rigtig meget, og det er tydeligt, at du gerne vil hjælpe!
Du skriver også, at du er bange for, at hun spiser for lidt, fordi hun tit fortæller, at hun har fastet, ikke har lyst til at spise eller holder igen, når I er ude sammen. Det giver god mening, at det gør dig bekymret.
Jeg kommer til at tænke på, om du har spurgt hende ind til, hvorfor hun er begyndt at kommentere negativt på hendes krop, og hvor det kommer fra. Nogle gange kan det hjælpe mere på at være nysgerrig på følelserne bag, frem for at prøve at overbevise hende om, at hun tager fejl.
Du skriver også, at det føles grænseoverskridende at tage en dybere snak med hende. Det er helt forståeligt. Husk på, at du ikke skal stå alene med ansvaret for at hjælpe din veninde.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er en voksen, i enten dit eller din venindes liv, som du føler dig tryg ved, og som du kan dele dine bekymringer med. Det er selvfølgelig vigtigt, at det skal være noget, du synes giver mening. Men det kan være lidt nemmere at fortælle det til nogen, så du ikke skal gå alene med det <3 Måske hendes forældre allerede er opmærksomme på det? Og er i gang med at hjælpe hende? Det vil kun være godt <3
Husk på, du er en rigtig omsorgsfuld veninde, som går op i hvordan dine relationer har det. Det er en virkelig vigtig egenskab, som du skal være stolt af <3 Du er mega sej, fordi du rækker ud og beder om råd, når noget føles svært! Du er altid velkommen til at skrive herind igen, og ellers er der også GirlTalks chatrådgivning, som altid sidder klar til at lytte <3
Store kram fra Anna <3