Maya, 16 år
13. april 2026
Jeg har det lidt blandet her for tiden. Ved ikke om jeg er til piger eller drenge.
Hej girltalk!
Piger eller drenge?
Jeg har det lidt blandet her for tiden.
Ved ikke om jeg er til piger eller drenge. Hvis jeg fx er ude et sted så bliver jeg altid mere nervøs hvis jeg ser en pige end hvis jeg ser en dreng. Udseendsmæssigt synse jeg også piger er langt pænere en hvad drenge er. Og hvis jeg ser en pæn pige kan jeg ikke glemme hende igen og gør ikke andet end at tænke på pigen.
Så jeg har været i et forhold for ikke så længe siden med en dreng og han er også den eneste jeg sårn har været “sammen sammen med” seksuelt. Og jeg bliver bare forvirret fordi jeg kunne ikke rigtig se mig selv seksuelt være sammen med en pige men kun med drenge.
Min mor er også et stort problem fordi hun siger at 2 piger ikke burde være sammen og hun synes næsten det ulækkert. Så jeg er så nervøs for så at skulle komme til hende og sige at jeg muligvis godt kan lide piger.
Håber virkelig på at du kan hjælpe mig.

GirlTalks svar
Kære Maya <3
Tusind tak for dit brev. Du er bestemt ikke alene med de her tanker - der er rigtig mange, særligt i din alder, som kan blive i tvivl om deres seksualitet, og det kan godt føles både forvirrende og lidt overvældende.
Det giver rigtig god mening, at du er i tvivl. Du er i gang med at finde ud af, hvad du føler, og hvem du bliver tiltrukket af, og det er ikke altid noget, man kan sætte ord på med det samme. Man behøver faktisk heller ikke at vide det lige nu. Det må godt tage tid.
Du skriver, at du bliver mere nervøs omkring piger og synes, at de er pænere end drenge. For nogle kan den slags følelser godt være en måde, kroppen reagerer på tiltrækning - men det kan også bare være, fordi man synes nogen er flotte eller spændende. Begge dele er helt okay, og det er ikke noget, du behøver konkludere noget bestemt ud fra lige nu.
Jeg hæfter mig også ved, at skriver, at du kun har været sammen med en dreng, og at du ikke kan forestille dig at være sammen med en pige. Det er helt okay. Det kan også være, at det føles svært at forestille sig, fordi det er nyt og ukendt for dig - og det er helt naturligt. Du behøver ikke presse dig selv til at have lyst til noget, du ikke har lyst til.
Hvis du på et tidspunkt bliver nysgerrig på dine følelser eller din tiltrækning til piger, også det mere intime, kan du jo forsigtigt forsøge at udforske det. Det er bare vigtigt, at det sker i dit eget tempo og på en måde, hvor du føler dig tryg. Mærk efter undervejs, og husk, at du aldrig skal gå over dine egne grænser <3
Jeg kan VIRKELIG godt forstå, at det fylder meget, hvad din mor tænker. Det kan gøre det hele ekstra svært og forvirrende, når man samtidig er usikker på, hvordan hun vil reagere. Du behøver ikke tage snakken med hende, før du selv føler dig klar, og måske også har fået lidt mere ro i dine egne tanker. Samtidig vil jeg forsigtigt anbefale, at du på et tidspunkt, når du er klar, prøver at åbne op for det. Mange forældre kan nemlig blive mere åbne og forstående, når de hører hvad og hvordan deres børn føler.
Hvis det føles for sårbart lige nu, kan det også være rigtig fint, først at dele dine tanker med en veninde eller en anden, du er tryg ved, indtil du føler dig mere sikker i dig selv og det, du mærker.
Husk at du er god nok præcis, som du er, uanset hvem eller hvilket køn du bliver forelsket i. Prøv at se det her som en spændende og vigtig rejse, hvor du er ved at lære dig selv bedre at kende <333
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Mange kram fra Rikke