Jeg er meget utilfreds med min krop og er virkelig begyndt og spekulere på det her hvor jeg er kommen i pubertet
Jeg er meget utilfreds med min krop og er virklig begyndt og spekulere på det her hvor jeg er kommen i pubertet. Jeg så på nettet nogen der skrev at man kunne stille sig foran spejlet og så for hvergang finde en del af en selv som man var tilfreds med. Jeg syns det lød som et godt råd og har så forsøgt nogen gange og stå nøgen foran spejlet og kigge grundigt på mig selv. Okay, jeg syns måske jeg har søde små tæer, så syns jeg enlig mit nummihul måske er lidt cute og så har jeg langt hår med lidt krøl som jeg er okay tilfrds med. Men nu kan jeg ikke komme vidre og syns bare resten af min krop er noget skrammel. Hvordan kommer jeg vidre? For jjeg syns jo ikke helt de tre ting er nok til at jeg syns om min krop. Eller hvordan skulle rådet forståes?

GirlTalks svar
Kære Cindy, tak fordi du skriver ind, med det der fylder for dig. Det er sejt, at du tør at være ærlig og åbne op!
For en pige starter puberteten typisk ved en 10-11 års alderen. Det er en tid, hvor kroppen forandrer sig meget, og derfor kan man godt komme til at lægge mærke til en helt masse ting ved sin krop, som man kan blive usikker omkring og blive utilfreds med. Men du er heldigvis ikke alene om de tanker du går rundt med, omkring din krop. Der er rigtig mange, som også er usikre på deres egne kroppe.
Det lyder som om, du har fundet et råd på nettet, som kan fungere rigtig godt for nogle, men som også kan have den modsatte effekt for andre. Når man står og kigger meget grundigt på sin krop, kan man selvfølgelig få øje på ting, man godt kan lide, men man kan også komme til at opdage ting, man slet ikke havde tænkt over før, og som man pludselig bliver utilfreds med.
Derfor er det ikke sikkert, at den slags øvelser er den bedste løsning for alle. Nogle gange kan det faktisk være rarere at øve sig i bare at være i sin krop, uden hele tiden at skulle vurdere den. Når man står alene foran spejlet, kan det nemlig være svært at finde noget positivt at sige til sig selv. Til gengæld kan det hjælpe at se en masse andre kroppe, og lægge mærke til, hvor forskellige kroppe egentlig er. Det kan gøre, at man kan finde ud af, at man ikke har en forkert krop, men at alle kroppe ser forskellige ud, og at der faktisk ikke findes én perfekt.
En anden måde at tænke på kan være at flytte fokus fra, hvordan kroppen ser ud, til hvad den kan. Du kan for eksempel spørge dig selv: Hvad er min krop god til? Måske er den god til at bevæge sig, til sport eller til at kramme nogen. Din krop hjælper dig med at få energi, være sammen med andre og gøre ting, du kan lide.
Det kan måske føles lidt anderledes, men det kan gøre det nemmere at få et bredere og mere roligt syn på sin krop, hvor det ikke kun handler om hvordan den ser ud.
Og så er det vigtigt at huske, at du ikke behøver at elske din krop hele tiden. Det er helt okay bare at være et sted, hvor du ikke hader den, og hvor du godt kan være i den, som den er.
Tusinde tak fordi du skrev ind, jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig lidt. Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller på vores chatrådgivning.
Knus fra Kirstine <3