Sofie , 12 år
20. januar 2025
Min veninde tænker sig ikke om før hun siger sin mening, og nogle gange kan det gøre mig ret ked af det
Hej girl talk jeg skriver ind på grund af et venne problem jeg har. Okay det der sker er at jeg har en bff men hun siger sin mening før hun får tænket sig om og nogle gange kan jeg sidder blive ret ked af det. Nå men jeg var sammen med to af mine mega gode veninder og lige pludselig begyndte vi at snakke om hende og de sagde at de også syndes det men hvad skal vi gøre det er tarveligt at sige det til hende føler jeg

GirlTalks svar
Kære Sofie<3
Tak for dit brev, jeg er sikker på, at der sidder mange som kan genkende det du skriver!
Det lyder først og fremmest hårdt, at være veninder med en som gør dig ked af det, med de ting hun af og til får sagt uden at tænke sig om<3 Jeg tænker samtidig at hun måske ikke helt er klar over det, eller i hvert fald må være af den tro, at det er okay det hun siger? Og her synes jeg helt klart, at det bedste du kan gøre både som veninde men også for dig selv er at sige fra<3
Selvom det kan virke ubehageligt og grænseoverskridende at sætte grænser, så kan det både hjælpe dig og hende. I og med, at i er bedste veninder, så tænker jeg ikke at hun siger noget for bevidst at gøre dig ked af det. Så der tænker jeg, at hun selv må være mest interesseret i, at få det at vide, hvis hun siger noget som gør dig ked af det, så hun kan ændre på det<3
Jeg synes på ingen måde at det er tarveligt, at fortælle hende hvordan du føler<3 Det skal der altid være plads til, og især i et venskab! Det handler nok mest af alt om måden det bliver sagt på. Her tænker jeg det vigtigste er, at få det sagt på en ordentlig måde, så hun heller ikke føler sig angrebet. Man kan altid tage en stille og rolig snak med hende, når det måske bare er jer to sammen. Så kan du fortælle hende, at det godt kan gøre dig lidt ked af det, når hun siger som hun gør<3 Det tænker jeg kun hun kan blive glad for at du fortæller, og uanset tænker jeg, at du har du gjort hende en tjeneste, så hun måske ikke snakker sådan til andre fremover<3
Jeg håber at du kunne bruge mit svar til noget<3 Og uanset hvad er du altid velkommen til at skrive ind til girltalks chatrådgivning, hvis du vil skrive mere om dette eller noget helt andet<3
Jeg er sikker på, at du nok skal få det hele til at løse sig! Og husk, at det altid er okay at mærke efter og sige fra<3
Knus Emilie<3