Elva, 11 år
1. juli 2025
Jeg føler ikke at min veninde tager mine følelser seriøst. Det gør mig ked af det.
Hej Girltalk,
Jeg har det svært. Og jeg har en veninde som er skilsmissebarn og hun siger at hun også har det svært. Men det har hun entelig ikke hun siger også at hun også må have fidget-tøj med i skole fordi hun har det svært.
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal få sagt til hende at jeg bliver ked af det inden i, når hun siger det. Fordi jeg kommer til at tænke på at jeg jo har det svært og at hun så på en måde leger at hun har det svært, fordi det føles lidt som om at hun driller med at have det svært. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få det sagt. Hun er nemlig ikke den eneste der siger at de har særaftaler. Og hun kan også godt være lidt ligeglad med hvad jeg siger til hende. Jeg er igang med at få hjælp med at jeg har det svært men jeg har det stadig svært.
PLS Hjælp mig!

GirlTalks svar
Kære Elva,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det sejt og stærkt af dig at skrive ind til os - det viser, at du tager dine følelser alvorligt, og det fortjener kæmpe anerkendelse. Jeg kan godt forstå, at det er forvirrende og gør dig ked af det, når din veninde siger, hun har det svært, men det ikke føles sådan for dig. Det er en helt naturlig følelse, og det er okay at have det sådan.
Du må gerne føle, som du gør
Når man selv går igennem noget svært, kan det ramme ekstra hårdt, hvis det føles som om andre bruger deres trivsel til at få særlige fordele - som fx fidget legetøj. Måske føles det, som om din veninde ikke tager det alvorligt nok, eller som om hun driller lidt med noget, du selv virkelig kæmper med. Det giver god mening, at det rammer noget indeni dig - især når du selv arbejder hårdt for at få det bedre.
Der er ikke kun én måde at have det svært på
Det kan være svært, men også vigtigt at huske på, at mennesker oplever svære ting på forskellige måder. Måske mærker din veninde sine følelser ift. forældrenes skilsmisse på en anden måde, end du oplever det, du går igennem. Det betyder ikke, at hendes følelser er mindre vigtige, tværtimod. I kan begge godt have det svært, selvom det er på forskellige måder. Der er plads til jer begge.
Hvis du vil sige noget til hende
Du skriver også, at hun nogle gange virker ligeglad med det, du siger. Det må være hårdt. For man har jo brug for, at ens veninder lytter - især når man har det svært.
Det lyder som om, du rigtig gerne vil dele dine følelser med din veninde - måske du kunne prøve at sige noget i stil med:
"Når du siger, du har det svært, så kommer jeg til at tænke på, hvordan jeg selv har det - og så bliver jeg ked af det. Jeg tror, det er fordi jeg går med nogle tunge ting for tiden. Hvis du sætter ord på dine følelser først, kan vi så evt. tale om hvordan jeg har det bagefter?"
Så fortæller du hende, hvordan du selv har det, uden at sige, at hun gør noget forkert. Derudover viser du hende, at du gerne vil være der for hende - men også at der skal gives noget begge veje i et venskab.
Du er i gang med noget vigtigt
Det er så godt at høre, at du får hjælp. Det viser, at du allerede er i gang med at tage hånd om dig selv, og det fortjener kæmpe respekt. Det er helt okay, at det stadig er svært - det vigtigste er, at du ikke står alene med det.
Hvis du har brug for at snakke mere, så husk at GirlTalks chat er åben hver aften – der sidder vi klar til at lytte:
👉 Chat med os her
Du er værdifuld, og du må fylde med alt det, du føler.
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk