Jeg føler ikke at livet er værd at leve, men jeg er bange for at blive kontrolleret mere, hvis jeg er ærlig
Jeg er i en periode lige pt hvor jeg har rigtig negative tanker har flere gange forsøg selvmord men uden held jeg er virkelig træt af at skulle kæmpe hver dag jeg er desværre nået til et sted hvor jeg kun ser sort hvidt så det er bare den eneste måde jeg kan ser det hele kan blive bedere for alle andre end mig selv
Jeg valgte igår at være ærlig for min kp ift min spiseforstyrrelse men er bare bange for at jeg nu skal sidde med en både før og efter et måltid

GirlTalks svar
Kære Emilie,
Tak for dit brev. Det rører mig dybt, at du deler det, du står i - og jeg får lyst til at sende dig et kæmpe virtuelt kram. At du overhovedet skriver til os midt i så mørke tanker, viser, at der stadig er en lille flig i dig, der håber på noget andet. Det betyder noget - og det vil jeg gerne holde fast i sammen med dig. Jeg tror på dig.
Når livet føles tungt
Du skriver, at du har forsøgt at tage dit eget liv flere gange, og at du lige nu kun kan se verden i sort og hvidt. Det gør ondt at læse, og det fortæller mig, hvor meget du har kæmpet - og stadig gør. Det giver mening, at du er træt. Du bærer på rigtig meget, for meget - og det er okay at være udmattet.
Men selv når det hele føles mørkt, findes der et lille håb. Du har skrevet til os. Det viser, at du ikke har givet helt op. Nogle gange handler det bare om at holde ud lidt endnu - én dag ad gangen, måske bare én time ad gangen. Du behøver ikke kunne se hele vejen frem. Det vigtigste lige nu er, at du ikke skal gå alene med det hele.
Ærlighed kræver styrke
Du har været ærlig over for din kontaktperson om din spiseforstyrrelse - det er en kæmpe bedrift. Jeg kan godt forstå, at det føles skræmmende, hvis du nu skal overvåges før og efter måltider. Det kan føles som et tab af kontrol eller som om, du skal kæmpe på en ny måde.
Måske kan du sige til din kontaktperson, hvordan det føles - fx:
"Jeg ved godt, I gerne vil hjælpe, men jeg føler mig presset, når jeg skal overvåges før og efter måltider. Jeg har brug for, at det føles mere trygt for mig. Kan vi finde en måde, der passer bedre?"
Det er helt okay at sige fra, når noget ikke føles rigtigt. Din ærlighed er en styrke - og det er vigtigt, at du bliver hørt.
Der findes ikke kun én vej
Når man har det så svært, kan det føles, som om alt er enten/eller. Men der findes også en masse gråtoner - små skridt, små fremskridt, som også tæller. Det hele behøver ikke blive løst i dag. Bare det at holde fast, selv lidt ad gangen, er en succes i sig selv.
Jeg ved godt, at ordene måske ikke fjerner følelsen. Men jeg vil sige det alligevel: Du er ikke forkert. Du har ikke ødelagt noget, der ikke kan bygges op igen. Jeg tror på, at det kan blive anderledes for dig - skridt for skridt. Du skal bare finde din egen vej.
Der er hjælp at få - også akut
Hvis du har brug for at skrive mere eller bare blive lyttet til, kan du altid skrive til os anonymt i GirlTalks chat, som er åben hver aften:
👉 Chat med GirlTalk
Hvis det på noget tidspunkt bliver så svært, at du ikke føler, du kan være i det, så kontakt nogen med det samme.
Du kan altid ringe anonymt til Livslinjen på 70 201 201 - eller ringe 112, hvis det er akut. Det er ikke for meget. Det er præcis, hvad de er der for.
Du er vigtig. Og du har ret til at fylde - også når det er svært.
Kæmpe kram
Danni @ GirlTalk