Maria, 14 år
1. juli 2025
Jeg føler mig presset til at vælge skole – hvad hvis jeg fortryder?
Hej girltalk💗
Imens at jeg har været i 7. Årgang - som jeg går ud af efter sommerferien - har jeg kigget på nye skoler at gå på siden at jeg føler, at jeg mistrives lige nu på min nuværende skole. Det skal siges, at min nuværende skole er en folkeskole. For lidt under en måned siden besøgte jeg Steinerskolen i Århus i tre dage, for at se om deres skole var noget for mig. Efter det besøg blev jeg tilbudt en plads hos dem i 8. Klasse. Dog ved jeg ikke lige, hvad jeg synes. Jeg ved ikke om det bare er noget jeg tror, men det virker en smule som, at 8. Klasse godt kan blive bedre på min nuværende skole. Jeg skal have et valgfag, som er ekstra engelsktimer, fordi jeg godt kan lide at have engelsk, og i de timer er der også folk fra andre klasser på min årgang og nogen over min årgang. Jeg tror måske, at jeg kan få nogle venner der.
Det er bare det, at jeg føler at min far nærmest “tvinger” mig til at vælge Steiner, og han skældte mig nærmest ud, da jeg sagde at jeg ikke lige ved om jeg vil starte på Steiner alligevel. Jeg kan godt forstå hans frustration en smule, for det er jo meget sværere at få plads på en privatskole end på en folkeskole og at jeg bare skal tage chancen, men jeg føler bare at hvis jeg nu vælger Steinerskolen, fortryder mit valg og så starte på min nuværende folkeskole igen, ville det være helt vildt akavet at se de gamle ansigter fra ens klassekammerater efter man er gået. Jeg føler bare, at hvis jeg vælger en skole, så vil jeg have hele mit skoleår med. Derfor vil jeg gerne bede om jeres hjælp til den bedste beslutning.
- Pige, 14 år

GirlTalks svar
Kære Maria,
Tak for dit modige og ærlige brev. Hvor er det sejt, at du allerede mærker efter, hvordan du egentlig har det på din skole - og at du har gjort noget aktivt for at finde et sted, hvor du kan trives bedre. Det er ikke alle, der tør tage det skridt, og det viser, at du tager dig selv og dit skoleliv seriøst.
Det giver mening, at du er i tvivl
Det lyder som om, du står i en svær beslutning - mellem at blive i noget, du kender, men som ikke føles helt rart, og at prøve noget nyt, som du ikke ved, hvordan bliver. Det er helt normalt at være i tvivl, når man står midt i så vigtig en beslutning. Du er ikke alene om at have det sådan.
Måske kan du tænke over...
Du skriver, at du har haft det svært på din nuværende skole, men også at der måske er noget at glæde sig til i 8. klasse - fx valgfaget med engelsk og muligheden for nye venskaber. Samtidig mærker du, at Steiner kunne være en frisk start. Måske kan du stille dig selv spørgsmål som:
• Hvad håber jeg mest på, at mit skoleliv skal indeholde?
• Hvor føler jeg mig mest som mig?
• Hvad har jeg allermest brug for lige nu?
Når ens forælder presser én
Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at din far presser dig - selvom han sikkert mener det godt. Det er dit liv og dine følelser, det handler om, og det er vigtigt, at du bliver lyttet til. Måske kan det hjælpe at sætte dig ned med ham og sige noget i retning af:
"Jeg ved godt, du gerne vil det bedste for mig, og det sætter jeg pris på. Men jeg har brug for at få lidt ro til at mærke efter selv, hvad jeg egentlig har det bedst med."
Det lyder som om, du allerede har tænkt meget over det, og det er virkelig flot.
Ting kan godt gå godt - selv hvis man fortryder
Du skriver, at du er bange for at fortryde og komme tilbage til din gamle skole - og at det ville føles akavet. Det giver god mening at have den tanke. Men husk: mennesker kan godt ændre mening, og det er okay at prøve noget og finde ud af, at det ikke var det rigtige. Det er ikke pinligt - det er bare en del af livet. Mange mennesker har prøvet det, og det betyder ikke, at man fejler - det betyder bare, at man lærer noget om sig selv undervejs.
Måske kunne du også overveje...
Kunne det være en mulighed at tale med en lærer, studievejleder eller en anden voksen, du stoler på, om dine overvejelser? Nogle gange kan det hjælpe at få lidt hjælp til at sortere i tankerne og blive støttet i det, du mærker.
Uanset hvad du vælger, så er det vigtigt, at beslutningen føles rigtig for dig. Du er den, der skal gå der hver dag - og du har lov til at vælge det, der føles bedst i din mave.
Du er modig, reflekteret og omsorgsfuld - og du fortjener en skole, hvor du trives og føler dig hjemme. 💗
Kæmpe kram,
Danni @ GirlTalk