sile, 14 år
28. juli 2025
Jeg har haft det værste skoleår i mit liv
Kære GirlTalk,
Jeg har haft det værste skoleår i hele mit liv. Vi fik nye klasser i starten af året, og jeg kom i en klasse uden nogen af mine veninder. Det var det værste. Jeg var så ked af det hele september på grund af det. Jeg begyndte også at føle, at mine veninder langsomt trak sig væk fra mig.
Omkring januar blev det værre, fordi jeg ikke længere snakkede så tit med mine gamle veninder. I stedet begyndte jeg at være sammen med nogle andre. De nye venner var rigtig søde, men de holdt mig alligevel meget udenfor. Mig og en anden pige i gruppen trak os derfor væk og blev mere en duo.
Jeg kunne mærke, at folk pludselig ikke gad snakke med mig længere, og jeg fandt ud af, at mine “veninder” havde bagtalt mig flere gange. Den pige, jeg var duo med, begyndte også at trække sig meget fra vores andre veninder, og jeg følte, at jeg sad fast sammen med hende – uden rigtig at have nogen andre.
I marts og april blev det rigtig slemt. Jeg sagde ikke noget, fordi jeg ikke ville skabe problemer og prøvede bare at fokusere på min duo.
Maj var nok en af de værste måneder, jeg nogensinde har oplevet. Alle holdt konfirmationer, og jeg blev ikke inviteret til en eneste. En af mine “tætte” veninder holdt en fest og inviterede alle – undtagen mig. Jeg følte mig så udenfor hele måneden og græd næsten hver dag.
Så kom juni, og jeg skal flytte til Dubai i august, så jeg ville virkelig prøve at skabe gode minder, før jeg rejser. Men jeg tror aldrig, jeg har haft det så dårligt som i juni. Jeg overvejede flere gange at ende mit liv. Ingen gad snakke med mig, jeg var hele tiden alene, og jeg blev bare holdt udenfor igen og igen.
I dag var det sidste skoledag. Jeg gik ind i skolen med en positiv tanke – at jeg ville nyde dagen. Da jeg kom ind i klassen, sad to af mine veninder der, og jeg satte mig ved siden af dem. De gad slet ikke snakke med mig. Ingen sagde hej – ikke engang de to piger. Lige pludselig rejste alle pigerne omkring mig sig og gik, og jeg sad helt alene. Jeg gik ned på toilettet og græd. Jeg ville så gerne have, at det skulle være en god dag.
Da vi fik fri, var der ingen, der sagde farvel til mig. De gik bare alle sammen forbi, som om jeg ikke var der.

GirlTalks svar
Kære Sile,
Tusind tak, fordi du deler alt det her med os - det er virkelig modigt, at du tør skrive, når du har haft sådan et hårdt år. Hos GirlTalk er der plads til alt, hvad der fylder, og jeg vil gøre mit bedste for at møde dig i dit brev.
Dette skoleår lyder som en lang, stormfuld rejse, hvor du har følt dig mere og mere alene. At blive sat i en ny klasse uden dine veninder må have været virkelig hårdt, især da du begyndte at mærke dem glide væk i september. Så forsøgte du at finde nye venner, men blev holdt udenfor, og selv din duo med den anden pige begyndte at føles som en fælde, hvor du sad fast. Når du fortæller om, at dine “veninder” bagtalte dig, eller om at stå udenfor til konfirmationer – især da en tæt veninde inviterede alle undtagen dig – kan jeg forestille mig, hvor knusende det må have været.
Når du skriver om de tanker i juni, hvor du overvejede at ende dit liv, bliver jeg så opmærksom på, hvor tungt det her har været for dig. Jeg vil sige til dig: Du er her, du skriver til os, og det er som en lille flamme, der stadig brænder i dig, selv når alt føles mørkt. De tanker fortjener at blive taget alvorligt, og du fortjener at få hjælp til dem, så du ikke står alene. Har du en voksen, du føler dig tryg ved - måske en forælder, en nabo eller lignende? At fortælle dem om dine tanker, også selvom det føles skræmmende, kunne være et skridt mod at få det lidt lettere. Hvis det er svært at sige højt, kunne du måske skrive det ned i et brev til dem? Eller ringe til Livslinien (70 20 12 01), hvor du kan tale anonymt med nogen, der er klar til at lytte. Hvad føles som et muligt næste skridt for dig?
At du prøvede at gå ind til sidste skoledag med håb om en god dag viser, hvor meget styrke du har, selv når det føles som om, verden vender ryggen til. Og nu, hvor du står over for at flytte til Dubai i august, kan jeg forestille mig, at det både føles spændende og lidt skræmmende. Det er okay, hvis tankerne svinger mellem håb om en ny start og sorg over det, der har været. Når du står i så meget ensomhed lige nu, kan det være svært at forestille sig, hvordan det bliver. Men en ny by og en ny skole kan give dig chancen for at møde mennesker, der ser dig for den, du er. Indtil du flytter, kan du måske finde små øjeblikke, der giver dig glæde -fx at lave en playliste til Dubai, der får dig til at smile, eller skrive en liste over ting, du glæder dig til i en ny by. Du er 14, og du har så meget i dig - din evne til at kæmpe igennem det her år viser det! Du fortjener at blive set, og jeg lover dig, at der er mennesker, der vil se dig for den, du er.
Du er så meget mere end det, andre har fået dig til at føle dette skoleår, og din værdi skinner, selv når du ikke kan se det lige nu. Når du står i Dubai, får du en chance for at starte på en frisk, men allerede nu fortjener du at blive set og hørt. Hvis du vil dele mere, kan du skrive til GirlTalks rådgivning - de er klar til at tage imod dig med åbne arme!
Kæmpe knus og kram,
Vivi