Men jeg har jo slet ikke brug for en kæreste, det er jo bare min ven
Jeg føler jeg står i et dumt dilemma. Og det 100% min egen skyld! Jeg har nogen gode venner jeg tit hænger ud med, både drenge og piger. Den anden dag var vi ude og gå en lang tur i skoven sammen, det var superhyggeligt. Vi endte på sådan en bakke med udsigt hvor vi sad og hyggede. En af pigerne skulle hjem og var ikke sikker på hun kunne finde vej så de andre fulgte hende, men mig og en god ven blev siddende. Jeg har kendt ham nærmest altid. Okay det var jo lidt romantisk at sidde der og på et tidspunkt lagde han hånden på mit lår. Han sagde så han havde kondomer med hvis det var. Jeg undred mig over det for hvorfor skulle han have taget dem med på en vennegåtur? Var der en bagtanke? Men jeg var lidt horny og havde en let sommerkjole på så det var nemt lige og tage underbukserne af, så dum som jeg var gjorde jeg det. Han bollede mig så. Da han var færdig sad vi og snakkede længe og jeg havde stadig bare mine underbukser liggende ved siden af. Så lagde han igen hånden på mit lår og tåbelig som jeg var lagde jeg mig parat og blev taget igen. Den her gang kom jeg så fordi jeg selv hjalp til med fingerne. Da vi gik hjem følte jeg for alvor jeg havde dummet mig for han holdt hånd og var kærlig.
Men jeg har jo slet ikke brug for en kæreste, det er jo bare min ven. Han er på ferie nu men har skrevet til mig og det er også sådan kæresteagtig. Jeg prøver at svare køligt men det er som om han ikke fatter det. Jeg fortryder virkelig big time, især at jeg lagde mig til og tog imod ham anden gang for det bestyrkede ham i at der var noget og at det var os nu. Men selvom jeg må indrømme at det sexuelt blev en okay oplevelse skal jeg ikke være kæreste med ham og frygter nu også at miste ham som ven hvis jeg siger det. Og det skal lige siges at jeg altså ikke synes jeg er en pige der bare giver mit skød væk til hvemsomhelst, det må i ikke tro! Jeg har snakket med mine andre venner, de aner ikke uråd selv om vi blev siddende da de gik hjemad og de aner ikke jeg er blevet bollet. Det er trods alt en lettelse for mig. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme ud af det her. Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære dig <3
Tak fordi du skriver ind og deler din oplevelse med os. Jeg er sikker på, at du hverken er den første eller sidste, der finder sig selv fanget i en sådan situation. Hos Girltalk er der plads til alle og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig i med dit dilemma.
Okay, det lyder som om, du står i en lidt rodet situation efter den tur i skoven. Det startede som en hyggelig dag med venner, men endte med noget, du slet ikke havde planlagt. Og nu sidder du med fortrydelse og en ven, der tror, I er mere end venner. Når du siger, du blev fanget i stemningen, fjernede dine underbukser og lod det ske, kan jeg til dels godt høre, hvorfor du føler, du dummet dig. Men lad mig sige det ligeud: Du er 15, og det er helt normalt at blive fanget i et øjeblik, især med en ven, du har kendt så længe, og hvor stemningen føltes romantisk. Det betyder ikke, at du skal være kærester med ham eller at du skylder ham noget. Og det betyder heller ikke, at du er en, der “bare giver dig væk” – det tror jeg slet ikke, og det skal du endelig heller ikke tænke om dig selv! Det er okay, at du føler dig fanget i det dilemma. Det er en ærlig og menneskelig reaktion. Du er ikke forkert, og du har ikke gjort noget, du skal skamme dig over. Dine grænser er vigtige, og du har ret til at sige, hvad du vil – også selvom du sagde ja i øjeblikket.
Nu skriver han kæresteagtige beskeder, og du prøver at holde det køligt, men han fanger det ikke. Det lyder som om, I har brug for en klar og ærlig snak. Hvad med at sige noget i stil med: “Jeg synes, det var en fejl, at vi havde sex. Jeg holder rigtig meget af dig som en ven, og her lægger jeg vægt på ordet ven. For jeg er rigtig glad for netop vores venskab, og jeg håber virkelig ikke, at det her ødelægger det. Men jeg kan desværre ikke se os være mere end bare venner..."? Det kan føles svært og akavet, men det får sat en streg i sandet. Hvis det føles for vildt at sige ansigt til ansigt, kunne du sende en besked - på den måde får du sat ord på det, uden at det behøver at blive en stor konflikt.
Jeg hører også, at du er bange for at miste ham som ven, og det er en ægte frygt. Men en rigtig ven respekterer dig, også når du sætter grænser. Hvis han ikke kan tage et nej, er det måske værd at tænke over, om han er den ven, du fortjener. Du skriver, at dine andre venner ikke aner, hvad der skete, og det er okay, hvis du vil holde det for dig selv. Men er der én ven, du stoler nok på til at dele lidt af det her med? Nogen, der kan lytte og bakke dig op? Selvom det ikke løser selve dilemmaet, kan det være rart ikke at stå helt alene med tankerne.
Du står i et svært dilemma, men du er ikke dum. Du fortjener at have venner, der ser og respekterer dig, og at føle dig tryg ved dig selv. Hvis du har lyst til at snakke mere om det her, kan du skrive til GirlTalks rådgivning – de er der for at lytte og hjælpe dig videre. Jeg hepper i hvert fald på dig!
Knus og kram,
Vivi <3