Mig, 14 år
8. maj 2025
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at få det normalt igen
Hej girltalk.
Hvad skal jeg gøre når jeg ikke føler migselv som jeg var engang. Jeg har fået nogle nye venner og jeg føler bare de har ændret mig så meget. Jeg har slet ikke mine egne meninger. Jeg kan ikke finde ud af at sige fra når nogen går over min grænse. Jeg ved ikke hvad jeg kan lide mere. Det eneste jeg gør derhjemme er at prøve at følge med i hvad de laver og sidde og kigge på telefon hver dag. Jeg er næsten aldrig glad mere. Jeg klarer det også virkelig dårligt i skolen og bliver hele tiden udstillet af læren. Det har også givet mig rigtig meget angst, og der er mange dage jeg ikke kommer fordi det er så slemt.
Min mor forstår det ikke så jeg lader bare så om jeg er syg.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det normalt igen.:)

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusind tak for at dele med os, det kræver en masse mod og styrke at sige det højt. Det viser også at du tager dit mentale helbred alvorligt. Når du deler det her med os, så hjælper du også andre piger, der måske føler noget lignende, for jeg er helt sikker på, at der er mange piger der kan spejle sig i at miste sig selv og ikke kunne kende sig selv længere.
Det lyder som om, at du er i en svær periode, og jeg forstår at det kan virke uoverskueligt. Du skriver at du ikke føler dig som dig selv længere og at du har svært ved at sige fra og at du oplever en masse angst. Det lyder helt vildt overvældende - så jeg vil gerne sige, at det giver så god mening at du har det svært lige nu og dine følelser er helt reelle. Det er helt okay at have det sådan.
Men det er så vigtigt at du husker på det her: Du er værdifuld. Du er god nok. Du behøver ikke at opføre dig på en bestemt måde eller gøre noget på en særlig måde for at være god nok. Det kan være rigtig svært lige nu, at mærke, når det føles så svært, men det ændrer ikke på at du fortjener at få det godt igen.
Jeg kender godt det med at man mister sig selv i noget, hvor man gerne vil passe ind. Man kan nemt glemme at mærke efter hvad man egentlig selv har lyst til. Måske kunne det være en hjælp at prøve at stille dig selv spørgsmål som: “Hvordan har jeg det lige nu?” eller “har jeg lyst til det her?”. Over længere tid kan du lægge mærke til hvornår du er glad og hvad der gør dig glad, det kan være en god sang, en gåtur, eller hvis du dyrker noget sport som du synes er fedt.
Det kan også hjælpe at skrive nogle af de her ting ned, evt. i en dagbog, som altid kan hjælpe dig med at finde tilbage til dine egne tanker, når du føler at du mister dem. Her kan du også prøve at lave en liste over ting du plejede at kunne lide før hen.
Måske kan det føles lidt lettere, hvis du starter med små skridt, fx. at sige nej til små ting, såsom at du ikke har lyst i dag eller at du hellere vil noget andet i dag.
Du oplever også en masse utryghed og angst - det er meget vigtigt at du ikke står med det helt alene. Du har nemlig ret til at få støtte, hvad end det er fra en anden lærer på din skole, en sundhedsplejerske, eller en anden voksen du føler dig tryg ved. <3
Måske ville det være noget for dig at snakke med en rådgiver der har erfaring med netop unge og angst? Du kan kontakte vores anonyme chatrådgivning, hvor der sidder en voksen frivillig som lytter og forstår.
Vi har også vores gruppeforløb, som jeg tror ville være godt til dig, her kan du få et fællesskab med nogle piger på samme alder som dig, her kan I bruge hinanden til de udfordringer I hver især står over for, både de gode og de dårlige.
De sidste to er blot en anbefaling fra mig til dig <3
Jeg ville ønske jeg kunne give dig et kram, men det er vigtigt at du husker på, at du allerede har taget det første skridt til at få det bedre - det er et virkelig vigtigt og stærkt skridt du har taget. Du fortjener at få det bedre. Du er ikke alene.
Vi tror på dig <3
Kærlig hilsen Sofie