Melia, 15 år
28. april 2025
Jeg elsker hende virkelig og vi forstår hinanden så godt, men jeg føler mig virkelig med ingen værdi lige nu.
I november 2024 var jeg sygt alene i skolen og fritiden. Min vennegruppe havde droppet mig og jeg ku næsten ik survive. Pludselig clicker jeg med en pige (kalde hende G) fra min årgangen som jeg sådan var fin venner med før, men den her gang var det helt anderledes. Hun fortalte om en dreng (vi kalder ham R) hun havde startet med at skrive med og derfra begyndte vi at være rigtig god venner. Vi var sammen hele tiden og jeg hjalp hende altid med hendes drenge problemer og støttede hende med den fyr hun havde noget med. Jeg følte (og jeg føler stærkt stadig) at hun er sin helt egen men på samme tid er vi hinanden. Vi forstod hinanden så godt og jeg elskede hende mega meget. Vores bond var fantastisk. Ud af det blå vender en dreng (vi kalder ham L) tilbage som hun havde noget med før. Han er en kæmpe fuckboy men han er en flot fyr. Meget sker som jeg ikke vil gå i detaljer i men kort sagt ender hun på en land måde at ha noget med dem begge uden at nogen af dem opdager det. Jeg kan slet ik fordrage L da han har sygt meget experience og G har intet. Men det er hun helt fin med så jeg går ik imod. R er en flink dreng men han har et par red flags og er ikke så flot som L. Nå, men en dag får jeg fri og jeg venter på at G får fri så vi kan være sammen. Parallel klassen får fri (som L går i) og en af L's venner går forbi og rækker telefonen i ansigtet på mig, han griner og viser mig billedet. Jeg ber om at han ska slette det men han nægter. Så prøver han at smutte væk men jeg tager fat i hans taske og råber at han seriøst skal tage sig sammen. Så griner han og peger bag mig og sir "Og så står du og filmer hende bro ahah" Jeg vender mig om og L står med telefonen oppe og li så snart jeg vender om trækker han den ned. Så spørg jeg hva han fejler og han spiller bevidstlyst og det er dér G kommer ud af sin klasse. L blir bange da jeg ikke bare lader ham slippe. (L har 100% taget billede for G viser mig altid de ting han sender hende hvor han filmer folk i smug) Så står G og er confused. Så fortæller jeg hende om det og så går vi sammen. Vi taler om at lærene nok ik kommer til at få styr på L's ven da han er en store ballademager. Og så snakker vi om at jeg sagtens ka melde det og så sir jeg ogs at L også ska meldes, for det er faktisk mest den video han tog der kan harm mig da han ka bruge det med noget andet context. Så begynder hun med at sige alt muligt med at jeg ska lade vær og at det er synd for ham, og jeg står lidt sådan: "er du helt fucking seriøs li nu???" det jo noget der ka ødelægge mit liv og så gir hun en fuck om ham om er fucking ligeglad med mig?. Jeg sir det fkn dårligt stil og at videoen vil seriøst komme med så mange rygter og hun sir bare "okay fint så meld ham" som om hun er irreteret over at hendes bedste veninde vil ha hendes vilje?? Vi gik en lang tur som varede mere end 1.5 time og hun skrev med ham i løbet af al den tid. Jeg ønskede virkelig at hun bare stod lidt op for min skyld og spurgte om han ik nok vil slette den video for hendes skyld eller fordi jeg var hendes bedste veninde, men hun overvejede slet ik noget som helst. Det var så fucking underligt og jeg er så pissed over det. Jeg ku sværge på alt at hvis rollerne var byttet om vil hun ik engang doubt at jeg ikke vil hjælpe hende. Det her betyder basically at et forhold med en fyr som hun ikke engang er sikker på om hun ka lide er mere værd end vores venskab eller mig der har gjordt alt for at hjælpe hende igennem alt. Relaization hittede virkelig den nat hvor jeg virkelig indså at hun ikke vil gå så langt for mig som jeg ville til hende. Hun er så fucking ligeglad så længe det ikke rammer hende. Og jeg VED at hvis rollerne var om så vil hun nag mig i hovedet og være sådan "Hallo?? skal du ikke sådan forsvar mig og be ham om at slette den video?? skriver du bare med ham som intet nu efter han har været så slem i mod mig??" jeg er så ked af det. Jeg har virkelig spildt 5 fulde måneder på en som hende. Jeg ved ikke hva jeg ska gøre. Jeg har ladet som intet og det har hun også, for hvis jeg bringer det straight op vil hun spilde bevidstløs. Hvad kan jeg gøre? og skal jeg cut hende af? Jeg elsker hende virkelig og vi forstår hinanden meget godt. Men jeg føler mig virkelig med ingen værdi li nu.

GirlTalks svar
Kære dig❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er ikke altid sikkert, at vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.❤️
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg i gennem dit brev kan mærke din frustration og at du er såret over dette, hvilket jeg er ked af. Det er virkelig ikke en rar følelse at stå med og jeg kan godt forstå det gør ondt.❤️
Du fortæller at den video han tog kan ødelægge dit liv, nu ved jeg selvfølgelig ikke præcis hvad han optog, siden du har den opfattelse, men jeg synes at du både skal snakke med en af dine forældre omkring dette, så I sammen kan snakke med skolen eller de to drenge som filmede dig og deres forældre. Hvis dette ikke virker og de stadig har videoerne af dig, er du selvfølgelig i din fulde ret til at melde dem.
I dit brev skriver du også at du føler du nu har spildt fem måneder på at være veninder med G, det er selvfølgelig helt okay hvis I ikke kan snakke jer frem til at være venner igen efter et skænderi. Dog synes jeg at I skal prøve at snakke omkring det der går dig på. Her vil jeg også give en reminder med: bare fordi I er bedste venner og tætte, betyder det ikke at jeres holdninger ikke kan være forskellige og I skal være enige om alting. Der er dog også en forskel på forskellige holdninger, og modstridende værdier.
Ligegyldigt om I kommer på den anden side som venner eller ej, så vil jeg ikke se på jeres venskab som spildt, for I har haft det godt sammen, I har hygget jer, og med dette skænderi og hvordan I kan snakke om det, har du også lært hvor hendes prioriteringer ligger. Og du kan tænke tilbage på dette, og se hvordan det kan være når du står op for dig selv, dine værdier og praktisere grænsesætning. Samtidig er skoleåret snart slut, og du kan bruge næste år på at skabe nye venner, både i skolen og udenfor skolen. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. Hvis det stadig fylder meget i dine tanker, og du har brug for at snakke mere om det eller har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig hver aften.❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️