Jeg har haft min menstruation i cirka 6 måneder. Den har nogle gange været lidt uregelmæssig, men ikke særlig meget
Hej Girltalk!
Jeg har brug for hjælp. Jeg har haft min menstruation i ca 6 måneder. Den har nogle gange været lidt urrægelmessig, men ikke særlig meget. Min sidste menstruation havde jeg d.30 December. I dag er d.12 Januar, og jeg har fået min mens igen? Jeg syntes det er mærkeligt, at jeg får den næsten 2 uger før jeg plejer. Er det normalt?
Dbh en lidt forvirret pige.

GirlTalks svar
Kære L (forvirret pige) <3
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker omkring din uregelmæssige menstruation. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele ud om dine frustrationer, kan det give andre piger modet til, at tale mere åbent, så man ikke ender med at gå med det alene. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Jeg forstår godt, at det kan være forvirrende, at din menstruation er kommet to uger tidligere, end du havde regnet med. Jeg hører, at det er et halvt år siden, du fik den første gang, og vil gerne sige tillykke med det! Jeg ved ikke, om du har fået en lykønskning før, men for mig er det en stor ting at få sin menstruation.
Når jeg ser tilbage på min egen oplevelser, kan jeg huske, at mine menstruation også var uregelmæssige i starten. Jeg tror, det er helt naturligt, da kroppen går igennem en udviklingsfase og skal finde sin egen rytme. Jeg kan ikke give en konkret forklaring på, hvorfor din menstruation er kommet før tid, men jeg har selv oplevet det flere gange, og det er noget, der kan ske.
En lille anbefaling, som jeg ikke ved, om du har tænkt på eller allerede har gjort, kunne være at tale med din mor, søster eller måske moster om det. Det kan være en god start, så du ikke skal gå rundt med forvirringen alene. De har måske også erfaring, de kan dele med dig. Hvis du føler, du har brug for mere viden, kan I eventuelt overveje at få en tid hos lægen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål eller usikkerheder.
En anden mulighed kunne være at kontakte en fagperson, der har viden om emnet. Jeg kan anbefale Ida Holm, som deler meget viden på Instagram. Hvis du ikke har en Instagram-konto, kan du måske spørge den voksne, du har åbnet dig op for, om I sammen kan finde frem til noget hjælp online.
Jeg håber, mit svar kunne være til nytte for dig. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3