Jaloux pige, 17 år
19. maj 2025
Jeg bliver jaloux, fordi min lillesøster er bedre til at tale med drenge, end jeg selv er
Jeg synes faktisk selv at jalousi er en grim ting men alligevel kan jeg ikke undgå følelsen selv. Min lillesøster er to år yngre end mig og har det bare så nemt med drenge. Vi ligner hinanden fysisk og hun er bestemt ikke pænere end mig men hun er superudadvendt og kan snakke med alle, især drenge og er altid omgivet af en stor gruppe drenge som hun laver en masse sjov med. Jeg er bare indadvendt og hvis jeg sidder med en dreng aner jeg aldrig hvad jeg skal sige og til sidst synes han jo at det bliver for kedeligt og så går han. Min søster har tit drengebesøg og når vores forældre ikke er hjemme kan jeg høre hun har sex. Det er ikke noget hun går og skjuler, man kan høre hendes frydeskrig over hele huset når det sker for hende. Og når drengen så er gået sender mig altid det her bestemte tilfredse smil for hun ved jo godt jeg aldrig får noget. For det gør jeg virkelig ikke, jeg har aldrig så meget som kysset en dreng og det går mig sygt meget på, også når jeg tænker på min søster som vælter sig i drenge. Jeg synes det er unaturligt at jeg ingenting har prøvet (selvom jeg vildt gerne ville) og min søster der kun er 15 har prøvet så meget. Kan i forstå jeg er frust? What to do?

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit fine og ærlige brev. Jeg er glad for, at du skriver ind, og jeg synes, det er meget sejt, at du sætter ord på de store og svære følelser, som jeg kan love dig for, at vi allesammen kender til! Så mega sejt gået <3
Du starter med at skrive, at jalousi er en grim ting. Og ja, det kan i hvert fald godt få nogle følelser frem i os, som ikke er særlig rare at bære rundt på. Men det er også vigtigt for mig at understrege, at det er helt normalt og helt okay at blive jaloux engang i mellem, og det er noget vi allesammen går og bakser med fra tid til anden. Så du er ikke alene i de følelser, og du er lige præcis, som du skal være <3
Jeg kan godt forstå, at du står i en ret frustrerende situation. Det kan være rigtig svært at se andre lykkes med det, man selv er lidt usikker omkring. Men det gør absolut ikke dig forkert, kedelig eller mindre værd, bare fordi du har et andet tempo i fx. at tale med drenge. Jeg havde selv, ligesom du beskriver, ret svært ved at tale med drengene, da jeg var yngre, fordi jeg var genert. Jeg kan godt huske følelsen af at være ret frustreret, fordi det for de andre piger så helt vildt nemt ud. For mit vedkommende havde jeg bare brug for at lande lidt i mig selv, og så ændrede min selvbevidsthed sig ligepludselig. Og den følelse har jeg faktisk oplevet tit. Noglegange kan det virke meget angstprovokerende at træde lidt ud af sin comfortzone, med min erfaring siger, at det kan være en stor hjælp lige at lade sig selv lande og sige til sig selv, at det er okay, at være der hvor man er. <3 Og så kommer det ofte mere naturligt, når man lige giver mig selv lidt tid <3
Derudover kan det også virkelig hjælpe at tale med en god veninde om de følelser, du oplever. Måske opdager du, at du ikke er den eneste, der synes at de her ting kan være svære, og ofte letter det hjertet en hel del at dele tankerne med én, du stoler på.
Jeg vil i hvert fald gerne forsikre dig om, at du ikke er alene i de her følelser, jeg kan 100% relatere til det, du beskriver, og jeg kan lige sætte mig ind i, hvordan du har det. Men du skal nok lande i det! Jeg hepper på dig <3
Husk at vær god og mild ved dig selv, for du gør det så godt <3 Giv dig selv lidt tid og plads, og stol på, at du er lige der, hvor du skal være<3
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Knus og krammer Kathrine