ida, 15 år
7. april 2025
Jeg har en konstant sorg i min krop om, at jeg bliver nødt til og tvinge følelser, som jeg ikke har. Jeg kan ikke nogensinde være sammen med nogle, hvis det ikke er ham
Hej girltalk.
mit navn er Ida jeg er 15 år gammel og på vej ud af 9. klasse.
For nogle måneder siden var jeg i et forhold med en dreng ved navn Andreas 17 år, jeg var meget forelsket i ham og vi var samme i omkring 6 måneder. Forholdet fungerede ikke fordi han konstant sårede mig ved og være sammen med andre piger, både seksuelt men også bare og skrive sammen, alt det blev jeg nød til og finde ud af helt alene. På tværs af alle de gange jeg blev såret af ham blev jeg hos ham, jeg var så forelsket at jeg ikke kunne klare tanken om ikke og være sammen med ham mere. Vi slog så op som var hans valg fordi han godt ville være ung og hygge sig med sine venner, hvilket jeg har det okay med og enlig også havde en ide om at det var bedst for mig.
Det reale problem er ikke at vi slog op det er det som skete efter, det tog mig selvfølgelig meget lang tid og acceptere at han ikke længere var i mit liv og en jeg kunne skrive til når alting gik galt men på trods af det savner jeg ham stadig.
Jeg er så for nogle uger siden begyndt at skrive med Mikkel, han er sød men jeg føler bare ikke at jeg har nogle følelser for ham, mit problem er at jeg konstant tænker på Andreas og at hvis jeg er sammen med andre drenge ville jeg blive ked af det fordi det ikke er Andreas. Jeg har en konstant sorg i min krop om at jeg bliver nød til og tvinge følelser som jeg ikke har, og jeg har fået sat mig selv ind i at jeg kan ikke nogensinde være sammen med nogle hvis det ikke er Andreas. Jeg har prøvet og forklare Mikkel at jeg ikke er ovre Andreas, men det er ikke godt nok han vil have et svar om jeg stadig har følelser for Andreas eller ikke, men mit hovede er noget rod og jeg ved helt ærligt ikke hvad jeg skal tænke. Jeg føler at jeg sidder fast og jeg ikke har nogle der forstår hvordan jeg har det.
Jeg kunne godt bruge et godt råd til hvordan jeg skal håndtere alting.

GirlTalks svar
Kære Ida <3
Jeg vil starte med at sige mange tak, fordi du har mod på at skrive ind til GirlTalks brevkasse. Det er vi meget glade for!
Det lyder som en svær situation, du står i, hvor du har en følelse af at sidde fast i dit tidligere forhold, samtidig med at det virker til, at du prøver at komme videre. Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig forvirret og ikke ved, hvad du skal tænke.
Ud fra dit brev kan jeg mærke, at du var virkelig forelsket i din ekskæreste, og at tanken om at miste ham gjorde mere ondt end de ting, han gjorde, som faktisk sårede dig. Det er helt naturligt, at en stærk forelskelse kan komme til at overskygge de negative ting i et forhold - selvom man godt ved, at den anden person ikke behandler én, som man har fortjent.
Det er også helt normalt, at du stadigvæk tænker på ham og savner ham - især når det kun er nogle måneder siden, I var i et forhold. Følelser forsvinder ikke bare fra den ene dag til den anden. Det betyder dog ikke, at du ikke kommer videre - det betyder bare, at du skal give dig selv tid og lov til at bearbejde de følelser, som sidder i dig efter dit tidligere forhold.
I forhold til den nye fyr er det vigtigt, at du mærker efter, om du er klar til et nyt forhold. Du må gerne tage den tid, du har brug for, og det er okay at være ærlig og sige “jeg ved ikke om jeg er helt ovre min ekskæreste", for det er sandheden. Hvis du tænker, at det godt kunne udvikle sig til et forhold på sigt, kan du også snakke med ham om, at du har brug for tid, før du kan føle dig klar til et nyt forhold - men at det ikke er fordi du ikke vil ham.
Det vigtigste er, at du passer på dig selv og mærker efter, hvad du har brug for. Husk, at du fortjener en kæreste, der behandler dig godt og gør dig glad. Lige nu føles det som om, du aldrig kommer til at blive lige så forelsket igen, men det skal nok komme, når du er klar.
Hvis der er andet, som du har brug for at vende med os i brevkassen, er du velkommen til at skrive ind igen.
Alt held og lykke med det hele <3
Knus Rikke