Emily, 12 år
23. juni 2025
Jeg laver selvskade og føler ikke jeg har nogen venner
Jeg laver selvskade fordi en video blev delt af mig og min veninde som vapede på videoen vi gjorde det kun en gang vi mistet mange venner på det og så er der snart nye klasser jeg føler ikke at jeg har nogen venner hvem skal jeg mon skrive på??

GirlTalks svar
Kære Emily
Tak for dit brev, og fordi du har lyst til at dele dine tanker med os. Det er jeg meget glad for <3
Jeg er meget ked af at høre, at der er blevet delt en video af dig, og at det har gjort at du har mistet venner og laver selvskade. Det lyder virkelig som om, at du går med nogle svære følelser.
Hvis det er rigtigt, så vil jeg råde dig til at overveje, om der er nogen i din omgangskreds, som du kan tale med om det. Det kan være en person, du er tryg ved. For eksempel en forældre, et familiemedlem, eller en god lærer. Selvom det måske føles rigtig svært, så er min erfaring, at det ofte hjælper at tale med andre, når man har det svært <3
Jeg vil også henvise dig til denne hjemmeside om selvskade. Her kan du læse og høre om andre unge der deler deres egen oplevelse med selvskade. Derudover er der kærlige råd til hvordan man kan stoppe med at selvskade, eller hvordan man kan dele det med andre, i håbet om at stoppe. Måske det kan give dig modet til at dele dine oplevelser og følelser med nogen, der kan hjælpe dig? <3
Du skriver også, at du ikke ved hvem du skal skrive på - her er jeg lidt i tvivl om, hvad du spørger om. Hvis du stadig har en ubesvaret spørgsmål efter at have læst mit svar, så er du meget velkommen til at skrive til os igen!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, ellers er du som sagt hjertelig velkommen til at skrive til os igen eller benytte vores chatrådgivning som er åben hver aften.
Kh.
Lisa