Den skræmte pige, 16 år
17. februar 2025
Jeg tror, at jeg er bange for sex. Jeg føler pres til snart at "komme i gang", for ellers kommer jeg bagud, og så er alle andre erfarne
Hey, jeg tror jeg er bange for sex. Mange af mine veninder har eller har haft en kæreste og har prøvet det, hvor imod mig som ikke engang har holdt i hånd med en dreng. Bare tanken om at kysse skræmmer mig ærlig talt. Hvad hvis jeg er dårlig til det, eller det bliver vildt akavet? Jeg er nysgerrig på hele området omkring sex og glæder mig da også en smule til at prøve det, men jeg bliver også vildt nervøs ved tanken.
Jeg synes også det er ret grænseoverskridende at skulle være helt nøgen og “sårbar”. Min pointe er vel bare, at jeg føler pres til snart at “komme i gang”, for ellers kommer jeg bag ud, og så er alle andre erfarne og jeg bare et lille barn der ikke har prøvet noget. Er det normalt at have det på den måde?

GirlTalks svar
Kære dig<3
Tak for dit brev, jeg er sikker på at der sidder rigtig mange som kan genkende det du skriver - så du er bestemt ikke alene om de følelser og tanker<3
Først og fremmest er det SÅ normalt at have det som du beskriver<3 Jeg tænker at langt de fleste kan sætte sig ind i, at man gerne vil følge med alt det ens venner gør og gerne gøre det på samme tid. Dog vil jeg sige, at du har absolut intet at stresse over! Det er ligeså normalt ikke at have prøvet noget, som det er at have prøvet en masse - og du skal nok komme til at prøve det hele<3
Jeg forstår godt, at man kan føle sig helt presset over at nå med på ens venners niveau, men det er virkelig ikke en konkurrence - og du er ikke noget barn, bare fordi du ikke har prøvet det samme som dem på samme tid<3
Det vigtigste er at du har dig selv med, og lytter til dine egne behov! Hvis du ikke har lyst til at udforske de samme ting som nogen af dine venner har prøvet, er det ingen skam, og vil nok højst sandsynligt heller ikke blive en god oplevelse<3 Det er så forskellige hvornår man føler sig klar til det, og hvornår man måske også lige møder en som man faktisk har den tillid og kemi med<3
Det skulle gerne være en god oplevelse, og det tror jeg kun den bliver, hvis man gør det af lyst og ikke fordi man føler, at man skal leve op til noget<3 Og især fordi det, netop som du skriver, godt kan være vildt grænseoverskridende og sårbart at dele så intime oplevelser med et andet menneske. Derfor tænker jeg også, at det bliver en meget bedre oplevelse, at vente til at du møder en som du har lyst til at dele det med<3
Og uanset om du føler dig klar til det eller ej, så er det vigtigste at lytte til dig selv<3 Du er lige som du skal være, uanset hvad du har prøvet og hvornår.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget - og uanset hvad er du altid velkommen til at skrive ind til GirlTalks chatrådgivning om det eller noget helt andet<3
Husk på, at dit værd ikke opgøres i hvor meget eller lidt du har prøvet<3 Og jeg er sikker på, at du nok skal finde ud af det der føles mest rigtigt for dig<3
Knus Emilie<3