Er det normalt, at mit menstruationsblod er blevet mørkere?
Hej
Her på det sidste har jeg lagt mærke til at min menstruation er blevet lidt mørkere, som meget mørkerødt næsten brunt/sort. Jeg ved ikke om det er normalt eller hvorfor det har ændret farve. Jeg er lidt bekymret siden det er sket de sidste to cyklusser.
Er det normalt?

GirlTalks svar
Kære Clara <3
Tusinde tak for at du skriver ind til os! Hvor er det godt, at du skriver og stiller spørgsmål, når noget føles anderledes i din krop. Det viser, at du passer på dig selv og tager dine bekymringer alvorligt – og det er virkelig vigtigt <3
Du skriver, at din menstruation er blevet mørkere på det seneste – meget mørkerød, næsten brun eller sort – og at det har stået på i de sidste to cyklusser. Det er helt forståeligt, at du undrer dig og måske også bliver lidt bekymret, men jeg vil gerne berolige dig: Det, du beskriver, er faktisk helt normalt og noget mange oplever! <3
Når menstruationsblod bliver mørkt, brunt eller næsten sort, skyldes det ofte, at blodet har været lidt længere tid i kroppen, før det kommer ud. Det er altså ikke nyt frisk blod, men blod der har iltet og ændret farve – præcis ligesom når man f.eks. får et sår og blodet bliver mørkere, når det tørrer. Det sker ofte i starten eller slutningen af menstruationen, men det kan også komme midt i, uden at det er tegn på noget galt!
Menstruation kan ændre sig over tid – både farve, mængde og varighed. Det kan skyldes hormonelle forandringer (som stadig er helt normale i din alder), stress, søvn, kost eller bare at kroppen prøver at finde sin egen rytme.
De fleste ændringer er helt ufarlige, men det kan være en god idé at tale med en sundhedsplejerske eller læge, hvis du:
-
Har meget kraftige smerter, du ikke plejer at have
-
Bløder i længere tid end normalt
-
Får uregelmæssige blødninger uden for din menstruation
-
Er seksuelt aktiv og er bekymret for graviditet eller infektion
Men ud fra det, du beskriver, lyder det helt almindeligt og ufarligt! <3
Hvis du stadig føler dig utryg, er det altid okay at spørge en voksen, du stoler på – måske en sundhedsplejerske, læge eller en forælder. Din krop er din, og du har ret til at få svar og føle dig tryg i den <3
Husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen eller kontakte GirlTalks chatrådgivning, hvis du har behov for at snakke mere om det eller om noget andet <3
Du gør det helt rigtige ved at lytte til dig selv og søge svar! Pas godt på dig selv! <3
Kæmpe kram fra Julie <3