Anna, 14 år
17. juli 2025
Hvordan kan jeg hjælpe min bedste veninde?
Hej GIRLTALK,
Min bedste veninde er virkelig sød og hun har kun mig som bedste ven, fordi hun prøver at blive venner med en anden der Hedder Gry men Grys bedste ven er Emilia så min veninde har svært ved at lege med nogen når jeg ikke lige kan. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg bliver så ked på hendes vegne når hun fortæller at hendes fjende som er Emilia Altid gør noget ondt, Hun bliver altid rigtig ked af det, men lige i dag var den værste.
Emilia gik forbi Min veninde som går sammen med en dreng som hun har været forelsket i, men nu skal de bare lave gruppearbejde. Hun kigger på min veninde og hun løfter øjenbrynene fordi min veninde går sammen med hendes gamle crush. Det tager min veninde selvfølgelig ikke så tungt. Men senere på dagen så siger Emilia til Min veninde at hun ikke er god til gymnastik eller nogle andre ting så hun kan ikke skrive en stil om gymnastik. Så siger hun på en sød men på samme tid ond måde må jeg ikke hjælpe dig med din stil? Jeg svarer ja, og glemmer alt det hun har gjort, og tror bare at hun vil være venner igen. Men så skal jeg på toilet og så siger hu at hun bare kan lave videre. Jeg går på toilet og når jeg kommer tilbage så er både Emilia og alt det jeg havde skrevet på min computer væk. Jeg bliver skældt rigtig meget ud af læren. Jeg løber ud på toilettet og græder. Efter sidste time skal vi hjem og når jeg kommer hjem kommer Emilia og banker på min dør og det er min mor der åbner så hun siger selvfølgelig at Emilia gerne må komme ind og så kommer hun ind på mit værelse og smadrer min lille statue som jeg fik af min far da han lå på hospitalet inden han skulle dø. Bag efter kom min hund og den så at jeg græd så den vidste at det var Emilias skyld. Min hund bed hende og hun lod som om hun besvimede og min mor kom ind og så sagde min mor at vi skulle aflive den og den var jo min yndligs dyr i hele verden. Min mor sagde bare pyt til at den statue som jeg havde fået var ødelagt. Jeg græd til klokken 01.00 om natten og så gik jeg i seng.
Det fortalte min veninde mig og jeg ved ikke hvad jeg kan hjælpe hende med fordi jeg er ikke så tit sammen med hende fordi jeg er i lidt bedre karakter end hende så vi laver meget forskellige ting.
PLS Hjælp mig!!
KH Anna

GirlTalks svar
Kære Anna
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare stærkt og modigt af dig at skrive og række ud - det viser virkelig, hvor meget du holder af din veninde, og hvor omsorgsfuld du er. Det er tydeligt, at du er en rigtig god ven, og at du meget gerne vil hjælpe din veninde.
Det lyder som en virkelig svær situation, og jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du ser, hvordan din veninde bliver behandlet. Det, hun oplever, lyder både uretfærdigt og rigtigt sårende, og det er bestemt ikke okay, at hun bliver behandlet på den måde. Det er også helt naturligt, at du bliver påvirket af det, når du holder så meget af hende.
Du spørger, hvad du kan gøre for at hjælpe din veninde, og det lyder som om, du allerede gør det vigtigste: du er der for hende og lytter til hende. Det er guld værd at have sådan en ven, når man har det svært.
Du skriver også, at I ikke altid er sammen, fordi I laver forskellige ting. Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at passe ekstra godt på hende, men man kan godt være en rigtig god støtte for en ven, selvom man ikke er sammen hele tiden. Bare det, at du lytter, viser omsorg og tror på hende, kan betyde utrolig meget.
Men jeg vil også sige: du behøver ikke klare det hele alene. Når man har en ven, der har det svært, kan man godt selv blive fyldt op af bekymringer og følelser, og derfor synes jeg, det ville være en rigtig god idé, at I taler med en voksen, I stoler på, om det. Det kan være en lærer, en forælder eller en anden voksen, der kan hjælpe og støtte jer. For selvom du gør alt, hvad du kan, så skal du ikke stå med det alene. En voksen kan både hjælpe din veninde og også tage lidt af ansvaret fra dine skuldre.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig lidt. Husk, at du altid er velkommen til at skrive igen eller kontakte vores chatrådgiving, hvis du har brug for at snakke mere om det, flere råd eller noget helt andet.
Jeg sender dig et kæmpe knus ❤️
Kærlig hilsen
Anna❤️