Alberte, 13 år
16. juli 2025
Hvad hvis jeg får menstruation på min ferie?
Kære Girltalk
Jeg skal på badeferie med min familie om 2 uger, og min mens er lige stoppet idag. Jeg har en app som jeg plejer at kunne regne med og den siger jeg får min mens igen om under 3 uger! Jeg ved ikke om jeg skal stole på den, men i hvert fald hvis det passer ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har prøvet at bruge tamponer men det fungerede slet ikke for mig. Jeg er den største vandhund og jeg elsker at bade og tanne så jeg ville ikke lad vær med det bare begrund af min mens. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg har virkelig brug for hjælp!!
Med venlig hilsen Alberte <3

GirlTalks svar
Kære Alberte
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare sejt du rækker ud og sætter ord på dine tanker.
Det lyder som om, du glæder dig rigtigt meget til ferien, og jeg kan så godt forstå, at det er frustrerende og måske lidt bekymrende for dig, at du måske får menstruation imens. Når man glæder sig til at bade, slappe af og bare være vandhund hele dagen, så kan det føles uretfærdigt og irriterende, hvis ens krop ikke lige vil spille med. Det giver så god mening, at du har det sådan.
Der er helt sikkert mange andre piger, der vil kunne spejle sig i din oplevelse - menstruation og badeferie er bare ikke altid det bedste match, og det er så almindeligt at have tanker og bekymringer om det, især når man er glad for at bade og være aktiv.
Det er også helt normalt, at det kan være svært at bruge tamponer, og hvor er det godt, at du mærker efter, hvad der fungerer for dig. Jeg kunne faktisk heller ikke selv få tamponer til at fungere i en del år efter, jeg havde fået menstruation, og jeg har også haft ferier, hvor jeg blev nødt til at tage nogle badepauser. Jeg kan huske, hvor meget det irriterede og frustrerede mig, så jeg forstår dig virkelig godt!
Men noget, jeg har lært, er, at det er helt okay at være træt af det, og at man stadig kan have det godt, selv hvis man ikke kan bade hele tiden. Måske kunne det være rart at skrue lidt ekstra op for de andre ting, du elsker ved at være på ferie? Måske du skal spise ekstra mange is, ligge i solen med din yndlingsmusik i ørerne eller finde en hyggelig bog eller podcast, du kan dykke ned i. Det vigtige er, at du gør noget godt for dig selv og får den feriestemning, du glæder dig til - også selvom det ikke bliver helt som planlagt.
Og husk, at din menstruation ikke skal have lov til at bestemme, om du har en god ferie eller ej. Om du ender med at bade hver dag eller må tage et par pauser, så fortjener du stadig at hygge dig og gøre alle de ting, du elsker.
Hvis du har brug for flere råd, at snakke mere om det, eller vil snakke om noget helt andet, er du altid velkommen til at skrive endnu et brev eller skrive til chatrådgivingen.
Jeg håber, du får en skøn ferie, og at det hele løser sig på en måde, så du stadig kan hygge dig max - også hvis din menstruation kigger forbi.
Kram
Anna❤️