Min kæreste skriver med en anden, og det giver mig svære tanker
hej jeg er en pige på 13 år der hedder zelina
jeg bor på opholdssted
men jeg har en kæreste der skriver med en anden pige
jeg er rigtig ked af det det er svært fordi jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
og jeg har lyst til at ryge for at få svære tanker væk men ved ikke om det er en god ide? og hvis jeg ikke har lyst til at ryge så har jeg lyst til selvskade ellers har jeg selvmordstanker samtidig med at jeg ikke har noget selvtillid overhovedet og ved ikke hvorfor er der nogen der kan hjælpe mig

GirlTalks svar
Kære Zelina ❤️
Tusind tak fordi du skriver ind. Det er virkelig sejt gået af dig at dele så mange svære ting. Jeg får helt ondt i maven, når jeg læser, hvor meget du går igennem lige nu, og jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et stort kram!
Det giver rigtig god mening, at du er ked af det, når din kæreste skriver med en anden pige. Det kan føles som et kæmpe svigt og gøre én både trist og usikker på sig selv. Det er ikke dig, der er forkert - det her er dine følelser, der viser, hvor meget han betyder for dig, og hvor meget du længes efter at blive behandlet med respekt.
Måske kan det hjælpe dig at have en stille og rolig snak med ham om, hvordan du har det. Du kan fx sige:
“Jeg bliver ked af det, når du skriver med andre. Det gør mig usikker, og jeg har brug for at vide, hvad vi er for hinanden.” Eller "Jeg har brug for at tale om, hvad vi synes er okay at gøre i vores forhold".
Hvis det føles svært, kan det hjælpe at tale med ham om, hvad der gør dig utryg, og hvilke grænser der er vigtige for dig. Det er helt okay at sige, hvis du ikke har det godt med, at han skriver med andre piger, også selvom de har kendt hinanden længe. Det vigtigste er, at du føler dig tryg i jeres forhold, og at I sammen kan finde nogle rammer, der føles gode for jer begge to.
Jeg kan også høre, at du kæmper med nogle rigtig svære følelser indeni - selvmordstanker, tanker om selvskade og lysten til at ryge for at få dem væk. Det er et kæmpe tegn på, hvor hårdt du har det, og jeg er så glad for, at du skrev herind i stedet for at gå alene med det ❤️ Det viser, at du allerede nu prøver at passe på dig selv.
Jeg har selv prøvet at have det så svært, at jeg skadede mig selv. Jeg forstår godt den følelse af lettelse, man kan håbe på - men jeg har også lært, at der findes andre måder at få det ud på, som er sundere og bedre for én selv
Følelsesregulering er sundt og vigtigt - men det skal helst ske på en måde, der også er god og tryg for dig. Når de svære tanker kommer, kan du prøve nogle andre måder at håndtere dem på, som ikke skader dig selv. Fx:
Bevægelse:
- Løb en tur, lav nogle stræk eller dyrk en form for motion, der hjælper dig med at få følelserne ud.
Musik:
- Lyt til musik, der giver ro eller matcher dit humør. Jeg selv elsker metal (fx. Bring Me the Horizon), når jeg er vred, og klassisk (Hans Zimmer eller Max Richter), når jeg trænger til ro.
Måske du kan finde dig en playliste, der fungerer helt perfekt for dig?
Skrive/kreativt:
- Skriv dine tanker ned i en notesbog og riv siderne ud bagefter eller lav små tegninger/malerier, der viser, hvordan du har det. Det kan være en måde at få luft og give slip.
Sanselige pauser:
- Tag et langt bad, lav en kop te, tegn eller lav noget kreativt - alt der kan give ro og jordforbindelse i kroppen og hjælpe med at bekæmpe de svære følelser.
Nogle gange hjælper det også at tale med en voksen, man stoler på - fx en pædagog eller kontaktperson på opholdsstedet. De er der for at hjælpe dig, også når det handler om følelser, der gør ondt.
Det er helt normalt at mangle selvtillid, især når man har meget at kæmpe med. Men du er ikke alene, og der findes hjælp og støtte. Hvis du har det rigtig svært, kan du også altid skrive til GirlTalks chat - der sidder voksne klar, som kender til selvskade og selvmordstanker, og som kan hjælpe dig anonymt.
Du fortjener at have det godt - både med dig selv og i dit forhold. Du er ikke forkert, fordi du føler alt det her. Du er et menneske, der kæmper, og du er allerede i gang med at række ud efter hjælp. Det er en kæmpe styrke ❤️ Jeg hepper på dig!
Kæmpe kram til dig
Danni @ GirlTalk