Xayah, 23 år
10. marts 2025
Det er lidt angstprovokerende at skulle flytte sammen med min kæreste
Jeg ved ikke helt hvor jeg skal placere mit brev, så jeg håber jeg har ramt rigtig.
Jeg er en ung pige, der har oplevet lidt på sine 23 år. Jeg har været udsat for flere overgreb (5-6 stykker, her tænker jeg sex jeg under normale omstændigheder ikke ville gå med til) og 2 forhold med narcissister.
Mit sidste forhold var virkelig voldsomt med en ex der godt kunne finde på at kaste med ting, seriøst smække døre, hamre div ting i gulve og borde, råbe og overfuse mig, samt manipulere alt hvad jeg sagde så det blev min skyld. Jeg havde også fortalt ham om overgrebene og sagt jeg havde brug for tid og forståelse, men til sidst blev det pres, skyldfølelse og diskussioner som tit endte i panikanfald. Jeg flyttede fra kbh og til ham for at bo sammen 6 måneder før jeg smuttede tilbage igen, da det gik nogenlunde der og var den eneste mulighed økonomisk for at jeg kunne starte drømmeuddannelsen.
Fast forward, jeg smuttede til kbh igen (havde beholdt min lejlighed imens jeg boede hos eks'en) og brugte nogle måneder på at finde mig selv igen og nu er jeg snart 7 måneder inde i et forhold med en fyr der bare er det stik modsatte af alt jeg har kendt. Han har siden dag 1 været tålmodig, taget tingene i mit tempo og ventet på jeg var klar ift det seksuelle, han er god til at kommunikere, han bliver aldrig højrystet eller voldsom, bruger tid på at lære mig ting istedet for at blive frustreret på mig mv. Det er lidt den følelse af, at det her helt sikkert var det jeg skulle finde og har ventet på, han har det lige sådan.
Men... Vi har nu snakket om at flytte sammen, da han gerne vil tættere på kbh, selv snart skal flytte ud og vi begge egentlig føler os ret sikre i at vi kan sammen og prøvet i ny og næ at 'bo' lidt hos hinanden i en kortere periode for at få en fornemmelse.
Jeg har min egen 1 værelses (han bor hjemme endnu), som vi ikke kan være 2 i på sigt, men som har været mit safespace i alt det crap jeg har været igennem, så det er lidt angsprovokerende at skulle flytte, også fordi han har snakket om at flytte ud på den anden side af kbh, hvilket jeg ikke er helt hip på, samtidig med at jeg er en person der godt kan lide at vide, at jeg selv kan dække min udgifter, skulle det nu gå galt og det ved jeg, at jeg ikke kan i en 2 værelses alene på elevløn i værste tilfælde og jeg heller ikke ønsker at stå uden tag over hovedet.
Det er enormt frustrerende og jeg føler ikke jeg kan snakke med mine forældre om det, da de er sådan lidt 'det er altid os der skal redde dig når det går galt, synes du ikke det er lidt hurtigt'-agtige typer. Så jeg føler egentlig, at jeg står ret alene i det, selvom jeg har snakket lidt med min kæreste og han er helt okay med jeg tøver lidt.
Det fylder enormt meget i min hverdag og jeg har svært ved at overskue det selv...
Beklager den lange smøre /:

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusind tak for dit fine brev. Jeg synes virkelig du er reflekteret, og jeg sætter stor pris på, at du vil dele dine tanker med os. Jeg håber virkelig, at mit svar kan give dig lidt ro, så det hele ikke skal fylde så meget <3
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har været igennem så meget. Det lyder utroligt hårdt, og ingen burde opleve alt dette. Ud fra hvad du har skrevet, så synes jeg du virker helt vildt stærk, og jeg har så stor respekt for, at du har kæmpet dig igennem. Det gør mig så glad at høre, at du har fundet en dejlig kæreste – du fortjener at blive elsket <3
Det lyder så skønt, at dig og din kæreste har lyst til at flytte sammen! Jeg forstår dog virkelig godt dine tanker og bekymringer, og jeg tror, at mange står med de samme følelser i den situation. At flytte sammen er et stort skridt, og det er helt naturligt, at det vækker mange overvejelser. Det er dejligt, at du har talt med din kæreste om det, og måske har han endda nogle af de samme tanker og overvejelser? Så er det vigtigt, at I kan støtte og gribe hinanden <3
Jeg kan også godt forstå, at det føles skræmmende, især når dit tidligere forhold var så ubehageligt. Når du beskriver din egen lejlighed som dit "safespace", giver det god mening, at det er svært at give slip på den tryghed. Derfor tænker jeg, at jeres kommende lejlighed skal føles lige så tryg for dig, og at det bør være en stor prioritet. Det er vigtigt, at I finder et sted, som I begge er glade for – du skal ikke flytte et sted hen, hvor du ikke føler dig godt tilpas.
Dine tanker om økonomi giver også god mening, og jeg forstår godt, at det kan føles overvældende og utrygt. Måske kan det hjælpe at tale åbent med din kæreste om, hvordan I kan skabe en økonomisk ramme, der føles tryg for dig? Det kan også være en god idé at snakke om, hvad I ville gøre, hvis noget uforudset skulle ske. Selvom det kan være et svært emne, kan det måske give mere ro at have en plan <3
Jeg er ked af at høre, at det er svært for dig at tale med dine forældre om det. Måske har du en veninde, du kan dele dine tanker og bekymringer med? Det kan endda være, at hun har oplevet noget lignende, eller måske kan det bare hjælpe at få sagt tingene højt. Hvis du ikke har lyst til at dele det med nogen lige nu, kan det måske hjælpe at skrive dagbog. Når noget fylder meget i hverdagen og i hovedet, så kan det nogle gange give en følelse af lettelse at skrive tankerne ned – det kan være en måde at få dem lidt på afstand.
Jeg håber, at du finder en vej, hvor du kan føle dig tryg i det hele. Hvis du får brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive til vores chatrådgivning. Vi er her for dig <3
Verdens største kram til dig fra hele GirlTalk <33