Violet, 12 år
23. april 2025
På det seneste har jeg følt mig underlig, og jeg tror måske, jeg er deprimeret
Hej girltalk<3 på det seneste har jeg følt mig underlig og jeg tror måske jeg er deprimeret fordi jeg søgte det på Google og jeg har alle symptomerne og der efter så jeg in video om det hvor de nævnte andre symptomer som 'ikke ville ud af sengen, randomly begynde at græde, ikke sulten eller VIRKELIG sulten' osv, men jeg tør ikke tale med min mor om det især ikke med det om 'selvmords-tanker' fordi jeg ser altid glad ud og vil ikke gøre hinde bekymret. Hvad gør jeg???

GirlTalks svar
Hej Violet <3
Tusind tak fordi du rækker ud til os og deler, hvordan du har det – det er så modigt af dig! Hos GirlTalk er der plads til alt, hvad der fylder, og jeg vil gøre mit bedste for at støtte dig med dit brev.
Det lyder som om, du bærer på nogle tunge tanker lige nu. Jeg kan godt forstå, det føles forvirrende og måske lidt skræmmende, når du genkender symptomer på depression fra det, du har googlet og set i videoer. At du mærker ting som ikke at ville ud af sengen, græde ud af det blå, eller have skiftende sult, er vigtige signaler fra dig selv – og det er helt okay, at det fylder. At du også nævner selvmordstanker gør mig opmærksom på, hvor alvorligt det her er for dig – og jeg vil bare sige, at du ikke er alene, og det er så vigtigt, at du får hjælp til de tanker. Selvom du altid virker glad udadtil og ikke vil gøre din mor bekymret, fortjener du at blive hørt og støttet, præcis som du er <3
Først og fremmest: Selvmordstanker er noget, du ikke skal stå alene med. Det er rigtig stort, at du tør mærke efter og skrive her – det er et første skridt!  Når du ikke føler dig klar til at tale med din mor, kunne du måske starte med en anden voksen, du stoler på? Fx en lærer, en sundhedsplejerske på skolen eller en moster? De kan hjælpe dig med at finde ord til det, og måske senere støtte dig i at snakke med din mor. Hvis det føles for stort, kunne du også prøve at skrive ned, hvad du føler, inden det bliver sagt højt. Det kan gøre tankerne lidt mindre kaotiske. Du kan også prøve at vende den om og tænke, hvis det var din gode veninde, der stod i samme situation – hvad ville du så råde hende til?
Mens du finder ud af, hvem du kan tale med, kan små ting hjælpe lidt på de tunge øjeblikke – fx at skrive dine tanker ned for at få dem ud af hovedet eller lytte til en sang, der gør dig glad. Men det vigtigste er, at du får snakket med nogen, der kan støtte dig ordentligt. Du skal ikke stå alene i det her!
Du er god nok, præcis som du er, og dine følelser fortjener at blive set og hørt. Hvis du vil tale mere om det her, kan du skrive til GirlTalks rådgivning – de er der for at lytte og hjælpe. Skriv endelig igen, hvis du har lyst – jeg hepper på dig!
Knus og kram, Vivi<3