Stefanie, 12 år
17. marts 2025
Men nu føler jeg, at hun skubber mig væk, da hun aldrig hører, hvad jeg siger, uanset hvor højt eller hvor mange gange jeg siger det
Hej girltalk:)
Så jeg har den er veninde lad os bare kalde hende N som jeg er virkelig i tvivl om jeg skal give en chance til, ser i jeg har aldrig været hel tæt med hende før jeg kom til bage efter en uge på hospitalet (det er noget personligt jeg har det fint) hvor vi så begyndte at snakke lidt mere sammen og hænge ud mere efter skole hun peget os være den eneste der var rigtig søs mod mig og var den eneste jeg var sammen med i frivagterne men nu er hun begyndt at være sammen med nogle andre fra klassen i staten var jeg lige glad men nu føler jeg at hun skubber mig væk, da hun aldrig høre hvad jeg siger undset hvor højt eller hvor mange gange jeg siger det hun plaget også at svare til bage når jeg skrev til hende næsten med det samme men nu går der 15min-2timer. Hun sagde også engang at jeg kunne snakke med hende når jeg havde brug for at snakke, og hver gang jeg har haft brug for at snakke har jeg helst vil ringe så det var nemmer at snakke om og jeg ville altid spørger om hun kunne inden jeg ringede men hun har altid sagt hun ikke kunde begrund af hun fx sad og så serie, og der forstår jeg bare ikke hvorfor hun ikke kunde opgive 1 afsnit til sener for en vend der virkelig har brug for hende. Og nu er til det punkt at jeg har opgivet at spørge hende. Jeg har givet hende mange chancer nu og jeg ved ikke om jeg bare skal opgive at blive tæt med hende igen(hun var den eneste i helle min klasse jeg rigtig snakkede med og gjorde mig glad så lige nu har jeg ingen at være sammen med så jeg er meget ensom det har jeg været i et godt stykke tid nu og jeg er virkelig træt af det(ja jeg har tænk mig at spørger mine forældre om hjælp til at finde en psykolog jeg ved bare ikke hvordan)) please hjælp!!

GirlTalks svar
Kære Stefanie,
tusind tak fordi du har valgt at skrive ind til hos her i brevkassen, det er vi meget beæret over <3 Det er så sejt af dig, at du har skrevet herind <3 Jeg ved, at der står rigtige mange andre piger i en situation som din, så jeg tænker, at dit brev kan være til gavn for mange andre også <3 Jeg vil gøre mit bedste for at komme med et svar, som du kan bruge <3
Jeg vil starte med at sige, at jeg er så ked af den situation du er endt i med din veninde <3 Det giver mig helt ondt i maven at høre den måde, du er blevet behandlet af din veninde på - det fortjener du slet ikke <3 Men hvor er du sej for at have mærket efter og fundet ud af, hvor såret du er blevet over hendes opførsel og, at du ikke vil finde dig i det mere <3
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er i tvivl, om du skal droppe at blive tæt med hende igen; det må være svært at se på al det gode I har haft sammen, og så se på hvordan I har det sammen nu <3 Jeg sidder lidt og tænker på, at hvis vores roller var byttet, og der var én som fortalte om den situation, du lige har beskrevet for mig, hvad ville du så selv råde personen til? <3 Jeg tænker lidt, at du måske ville sige, at personen slet ikke havde fortjent den behandling, og at de fortjente så meget bedre, og at de derfor skulle stoppe med at søge kontakten hos veninden? <3
Jeg ved godt, hvor uendelig svært det kan være at skulle sige stop til en veninde, og det tænker jeg, at der er så ufattelig mange mennesker i verdenen som kender, men ofte må man bare tænke på sig selv og hvad der vil være det bedste for én <3 Man siger, at man ofte hellere vil have ingen venner end 10 falske som er træls overfor én <3
Til sidst i dit brev skrev du, at du gerne vil snakke med dine forældre omkring det med at finde en psykolog <3 For det første, så synes jeg, at det lyder som en rigtig god beslutning for dig! Det håber jeg kommer til at lykkedes og vil gøre godt for dig <3 Som det andet, så tænker jeg, at den samtale med dine forældre kan ske på mange måder; måske du skal nævne det over aftensmaden, eller måske kun nævne det overfor din ene forælder til at starte med <3 Det gælder om at mærke efter nede i maven; der er der oftest noget som føles bedre end andet <3 Jeg er helt sikker på, at du finder den bedste måde at få startet samtalen på <3 Hvor er du sej og stærk for at turde snakke med dine forældre, det er så modigt gjort af dig <3
Til sidst vil jeg gerne lige pointere, hvor mega sej du er for at sætte ord på noget som går dig på og, at du tør at sætte spørgsmålstegn ved din venindes opførsel <3 Du er så ufattelig værdifuld, om det så er med venner eller ej - du er lige som du skal være, det er jeg helt sikker på <3
Jeg ville ønske, at jeg kunne trylle en bedre situation frem til dig, men indtil jeg får magiske evner, så håber jeg, at du kunne bruge mit svar til noget <3 Jeg håber, at du finder ud af, hvad der føles rigtigt for dig, og at du finder ud af det med din veninde, om det så er på den ene eller anden måde <3
Du er altid velkommen til at skrive ind igen <3 Du kan både kontakte os i vores chatrådgivning eller her i brevkassen. Vi vil rigtig gerne lytte og give gode råd <3
Kæmpe kram, Mille <3