Sofie, 12 år
15. april 2025
Jeg føler, at lige meget hvad jeg gør eller siger, så bliver min veninde sur
Hej.
Jeg føler at lige meget hvad jeg gør eller siger bliver min veninde sur.
Hun bestemmer også altid hvad jeg skal gøre og det er ret irriterende.
Hvis jeg er sammen med nogen andre end hende bliver hun så jaloux at hun ignorerer mig i flere dage.
Jeg er blevet virkelig træt af det, det har stået på i snart tre år, og nu kan jeg ikke mere.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Håber at i vil hjælpe mig.
Vh. Sofie

GirlTalks svar
Kære Sofie
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt – både det svære, det sårbare og det, man måske ikke har sagt højt før. Når du vælger at dele dine tanker her, giver du ikke bare dig selv en stemme – du kan også være med til at give andre piger mod til at åbne op om deres egne oplevelser. På den måde minder vi hinanden om, at vi ikke behøver at gå med det hele alene. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Jeg kan godt forstå, at det føles drænende – som om dit venskab med din veninde er ved at gå i opløsning, og at du ikke har mere energi at give. Især når det handler om, at hun konstant vil bestemme over dig og bliver jaloux, når du er sammen med andre. Når det har stået på i så mange år, er det helt naturligt, at noget inde i dig siger fra.
Det lyder til, at du har båret på meget i lang tid, og at din grænse nu er nået – måske endda overskredet.
Det er vigtigt at lytte, når kroppen begynder at sende signaler. Det er der, vi skal stoppe op og tage os selv alvorligt. Men der findes forskellige måder at handle på. Du kan vælge at trække dig og vende ryggen til hele situationen – eller du kan sætte dig ned og tage en ærlig snak med hende, så hun får en chance for at forstå, hvad der foregår inde i dig.
Hvis hun ikke er modtagelig for det, så er det dér, du må mærke efter og finde ud af, hvad der føles rigtigt for dig. Jeg kan ikke tage beslutningen for dig – men jeg vil altid lytte og være her til at støtte dig i det valg du tager.
Jeg håber, mit svar kunne give dig lidt til eftertanke. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3