Mit hovede er et stort rod, og jeg har brug for at få styr på tingene, men det kan jeg ikke.
Hej girltalk.
Jeg er 15 år og går i 9. klasse. Vi skal snart op til eksamen. Der er vildt mange ting i mit hoved og i min hverdag. Jeg har 2 jobs, jeg træner 4 gange om ugen, jeg har en kæreste og et socialliv som jeg også skal holde i gang.
Jeg har virkeligt ikke lyst til at komme i skole mere. Lærerne stresser rundt med eksamen, mine såkaldte "venner" oppe i skolen er vildt falske overfor mig. Jeg har dog en rigtig veninde som jeg føler jeg kan holde mig til, og det gør jeg også. Derudover har jeg valgt at være i gallarådet, og det kræver også en del. Jeg har på det seneste fået vildt meget kvalme, når jeg spiser mad. Jeg har næsten også hele tiden ondt i maven, og jeg føler at jeg kan bryde sammen hvert sekundt. Mit hovede er et stort rod, og jeg har brug for at få styr på tingene, men det kan jeg ikke. Jeg føler mig vildt stresset. Hvad skal jeg gøre? Jeg tror snart jeg bryder sammen.

GirlTalks svar
Kære Sofie <3
Først og fremmest vil jeg sige tak for at du skriver ind til GirlTalks brevkasse. Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig overvældet lige nu. Det lyder som om, at du har meget på dine skuldre med skole, eksamen, jobs, træning, kæreste, sociale relationer og gallaråd.
Jeg kan godt relatere til følelsen af at have så mange ting, man skal og gerne vil, at det kan virke helt uoverskueligt og umuligt at få tid til det hele i sin hverdag. Som du selv er opmærksom på, er kroppen god til at signalere, når man presser sig selv for meget. Det er derfor vigtigt, at du lytter til din krop og sætter tempoet ned, når du kan mærke, at det hele bliver for meget.
En idé til hvordan du kan få et bedre overblik over din tid, er at lave en liste, hvor du sætter de ting du skal i løbet af en dag i prioriteret rækkefølge. På den måde kan du reflektere over, hvad der er vigtigst for dig, og øve dig i at give slip på de ting, der er mindre vigtige, eller som godt kan vente til en anden dag. Hvis du har mulighed for at nøjes med ét job eller måske at træne 2-3 gange om ugen og i stedet sætte den tid af i din kalender til “mig-tid”, hvor du SKAL slappe af, kunne det måske også gøre, at du fik lidt mere overskud i hverdagen.
Jeg er ked af at høre, at du ikke har det godt med at komme i skole. Hvis du har en lærer, du stoler på, vil jeg foreslå, at du tager en snak med vedkommende om, hvordan du kan finde en bedre balance i din hverdag, så du kan få din lyst til at komme i skole tilbage. Derudover synes jeg, at det lyder rigtig godt, at du prioriterer din veninde, som du ved, at du kan stole på.
Noget der har hjulpet mig i situationer, hvor jeg har følt mig presset, er at huske mig selv på, at det er bedre at gøre få ting helt end at gøre mange ting halvt.
Jeg sender dig et stort kram og håber, at du vil passe godt på dig selv <3 Du er altid velkommen til at skrive ind igen, hvis der er andet, du gerne vil vende med os.
Kærlig hilsen
Rikke <3