Sof, 15 år
9. april 2025
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal stoppe det, siden jeg aldrig rigtig har haft et normalt forhold til mad
Hej Girltalk.
Jeg har altid haft det svært med min krop, og har døjet med binge-eating i så lang tid jeg kan huske. Den seneste måned er det gået meget værre med min spiseforstyrrelse, og jeg har taget 7-10 kg på. Jeg har altid vejet omkring de 60 kg, men siden jeg har taget på, har jeg haft det virkelig svært i min krop. Jeg kan ikke have det tøj på jeg vil, og jeg har ikke lyst til at være sammen med mine venner. Jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe det, siden jeg aldrig rigtig har haft et normalt forhold til mad. Jeg savner virkelig at føle mig flot, og at føle mig god nok. Det forstyrre også andre ting i mit liv, da jeg næsten ikke koncentrerer mig i skolen længere, fordi jeg føler mig så usikker, og er bare for at folk lægger mærke til det.
tak for at læse mit brev <3

GirlTalks svar
Hej med dig Sof 💕
Tusind tak for dit brev, som jeg er virkelig glad for, at du har sendt ind til os. Jeg synes virkelig, at det er stort af dig at dele noget så sårbart og ærligt. Det kræver mod at sætte ord på det, du går igennem, og det i sig selv er en kæmpe styrke. Så tak for at dele dine tanker med mig!
Jeg er ked af at høre, hvor svært du har det lige nu, og jeg vil bare sige, at du ikke er alene. Der er mange, der kæmper med svære tanker om kroppen, mad og selvværd – og det gør det ikke mindre hårdt for dig, men måske kan det give lidt lindring at vide, at det ikke er dig, der er forkert. Det her er ikke din skyld, og jeg er sikker på, at rigtig mange andre piger kan føle sig spejlet i dit brev og i dig.
Det giver så god mening, at det hele føles overvældende. Når forholdet til mad fylder meget, kan det let komme til at påvirke både selvbilledet, energien og glæden ved livet. Og det kan gøre det endnu sværere at finde en vej ud eller finde et lufthil. Men jeg vil virkelig gerne sige til dig, Sof, at du fortjener at have det godt, og du fortjener at føle dig smuk, tryg og elsket.
At du længes efter at føle dig flot og god nok, er følelser som jeg 100% kan genkende. Samtidig fortæller det mig, at du har en dyb længsel efter at være i ro med dig selv – og det er en længsel, som er både smuk og vigtig. Du er allerede god nok. Du behøver ikke ændre dig for at være værdifuld.
Måske kunne det være hjælpsomt at række ud efter støtte – fra en professionel, du har tillid til, eller fra nogen omkring dig, der kan rumme dine følelser uden at ville fikse dig og som gerne vil lytte. For du skal ikke gå med det her alene og du kan læne dig ind i at andre gerne vil hjælpe dig. Du fortjener hjælp og omsorg.
Hvis jeg kunne række ind gennem skærmen og give dig et kærligt kram, ville jeg gøre det. Du er ikke defineret af din vægt, dine tanker eller dine udfordringer. Du er meget mere end det. Og du har ret til at få det bedre.
Pas godt på dig selv, og vær sød mod dig selv. Du er allerede på vej, og det har været et sindssygt vigtigt skridt at række ud til os. Lov mig at skrive ind igen til vores chat, hvis du har brug for at tale mere om det her eller noget andet, som fylder for dig. Alt kærlighed herfra ❤️
Knus og kram fra GirlTalk