Jeg er nervøs for at bløde igennem i skolen
Hej Girltalk, jeg er en pige på 12 år, og i sommerferien fik jeg min første mens. Jeg har ikke haft den i skolen før og den skulle komme første skoledag, og jeg er rigtig nervøs for at jeg kommer til at bløde igennem, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Vil i hjælpe mig.
Hilsen 12 årige mig…

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusinde tak for at du skriver ind til os! Jeg er helt sikker på, at der sidder mange andre med samme tanker som dig <3 Jeg vil prøve at svare på dit brev, så godt jeg kan <3
Jeg forstår godt, at du er nervøs for at bløde igennem i skolen! Det er helt naturligt, og en bekymring rigtig mange piger på din alder går rundt med. Mit råd til dig vil være at have en lille "nød-pakke" med i din taske med f.eks. trusseindlæg, bind, tamponer og et ekstra par trusser. Mange skoler har også bind på toilettet eller hos en lærer, så du altid kan spørge, hvis du mangler!
Du skriver ikke i dit brev, om du bruger bind eller tamponer. Hvis du har mod på at bruge tamponer, kan det også være en god ide. Det er dog ikke alle, der synes, at det er behageligt at bruge tamponer, så det er helt op til dig at mærke efter, hvad der føles rigtigt for dig! <3 Hvis du er mest til at bruge bind, kan det også være en god ide at bruge et natbind, når du er i skole. Et natbind et større end et dagsbind, og der vil derfor være mindre chance for, at du bløder igennem <3
Det kan også være en rigtig god idé at tage mørke bukser på, hvis du er bange for at bløde igennem. Hvis uheldet skulle ske, er det ikke ligeså tydeligt, som hvis du havde lyse bukser på <3
Det kan også være rart at huske, at det er helt normalt, hvis menstruationen er lidt uregelmæssig i starten. Så selvom du tror, den kommer på første skoledag, er det ikke sikkert, den gør – og det er helt okay.
Selvom man ikke kan sige præcis, hvornår ens menstruation kommer, så er der her nogle typiske tegn, du kan holde øje med:
- Du kan få menstruationssmerter
- Du kan få ømme bryster
- Du kan få humørsvingninger
- Du kan blive oppustet
- Du kan få lysebrunt, hvidt eller hvidgulligt udflåd
Herudover er der også mange menstruations apps som kan hjælpe dig med at få et overblik over din cyklus. Du kan prøve det af og se, om det fungerer for dig <3
Husk, at menstruation ikke er farligt! Jeg forstår godt, at det kan virke skræmmende i starten, men med tiden lærer du din egen krop at kende, og det bliver en helt naturlig del af livet. Du er ikke alene - næsten halvdelen af verdens befolkning har prøvet det <3
Og hvis du en dag bløder igennem, så husk: det sker for rigtig mange, og det er ikke pinligt. Det er bare kroppen, der fungerer, som den skal <3
Du er altid mere end velkommen til at skrive ind igen eller tage fat i GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at snakke mere om det – eller noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3