Silvia, 17 år
20. januar 2025
...jeg er bange for hvad de andre vil sige/gøre hvis jeg slår op med ham?
Jeg er forvirret, virkelig forvirret, mit hoved føltes som om det kører på 250% hele tiden, sådan har jeg haft det i lang tid.
Jeg har en kæreste, vi har været sammen i næsten 3 måneder, men der er noget der ikke føltes rigtigt, det har der været i lidt tid. Jeg har virkelig svært ved at forklare det, for jeg kan ikke helt selv finde ud af hvad det er, men på en måde er jeg begyndt at blive bange for om den eneste grund til at jeg bliver sammen med ham er at jeg er bange for hvad de andre vil sige\/gøre hvis jeg slår op?
Mine venner kender ham alle godt, og han holder en gang i mellem fester med os alle sammen, det ved jeg de ville blive kede af ikke at kunne gøre.
Jeg ved at de snakker meget med ham, og jeg ved at både de og ham ikke ville have det godt med at blive ved med det hvis vi slår op.
Der er en del i min vennegruppe i gym med meget stærke holdninger, og som godt kan være lidt dømmende, og det vil virkelig ødelægge mig at miste dem hvis jeg slår op og de ikke mener at jeg har en god nok grund.
Desuden er min bedste veninde i hans klasse, og hvis jeg slår op med ham vil det betyde at jeg nok ikke kan komme til nogen fester som hun holder, hvor hendes klasse er med, eller komme ud på hendes gym hvor jeg før har været til fest. Jeg er også bange for hvordan hun og hendes klasse ville reagere hvis jeg gjorde det.
Han har også mødt min familie, som alle godt kan lide ham, jeg ved at de ville spørge ind til det hvis jeg slog op.
Desuden har jeg svært ved at finde ud af om jeg overhovedet gerne vil slå op med ham. Tingen er at jeg ikke rigtig føler at jeg har en ordentlig grund til det. Han er virkelig en fantastisk person, men jeg tror ikke at jeg føler noget for ham længere. Jeg syntes det er så svært at navigere i, for jeg har ikke haft en kæreste før. Jeg er begyndt at blive VIRKELIG sådan nervøs og ængstelig hver gang vi skal mødes, og er begyndt at prøve at skubbe det\/udskyde det så vi mødes mindst muligt, bare fordi det tager så meget plads i min hjerne, og jeg er i forvejen vildt stresset på gym. Jeg har det virkelig svært mentalt, og det gør det ikke rigtig bedere. Jeg er også virkelig bange for alt det intime i et forhold, for det føler jeg mig overhovedet ikke klar til, men på en måde føler jeg at min vennegruppe på gym uden at indse det virkelig presser mig meget på den front, som om der er noget forkert ved at jeg ikke vil. Jeg har så svært ved at beskrive hvad det præcis er jeg føler, og hvad der skal ligge til grund for det hvis jeg slog op. Jeg ved ikke hvad jeg ville sige til ham, eller hvad jeg skal sige til alle de andre, de vil helt sikkert forlange en lang forklaring.

GirlTalks svar
Kære Silvia❤️
Mange tak fordi du har haft lyst og mod til at skrive ind til vores brevkasse og for at dele dine tanker med mig. Hvor er du bare mega sej! Her hos GirlTalk kan vi snakke om alt. Det er ikke altid sikkert, at vi kan komme med en endelig løsning, men jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit brev.❤️
Jeg forstår godt det kan være svært at tage en beslutning omkring at slå op med en person, særligt når det er din første kæreste. Men som en kvinde der igennem tiden har været i et par break ups, så kan jeg også sige at efter noget tid når de såret følelser og tankerne om "hvad det kunne have været" har lagt sig, så kan man sagtens være venner med sin eks. Hvilket også ville betyde at han godt kan komme til fester hvor du eller dine venner er til. Det vil måske være svært i starten, men hvis I er 10+ mennesker til en fest, er det ikke umuligt at undgå at snakke sammen og bruge tid sammen, uden det er mærkeligt.
Du skriver til sidst i dit brev omkring dine følelser omkring jeres forhold. Og at du føler du ikke har en ordentlig grund til at slå op, men samtidig fortsætter du også med at beskrive en rigtig god grund til ikke at være sammen med en person - at du ikke har rigtigt følelser for ham længere. Dette er en af de bedste grunde til at slå op med en person. Jeg forstår godt at man mange gange hører om utroskab eller andre mere dramatiske brud, men det at have et stille og roligt brud er også helt legitimt. Det at du ikke har lyst til at være sammen med ham og udskyder det er et godt tegn på at du ikke har lyst til at være i et forhold med ham, og ja det er svært at slå op. En måde at gøre det på er at tage hjem til ham, og fortælle ham du ikke føler I skal være sammen længere og sige han er en god person men at I blot ikke passer sammen. Her kan I også snakke om hvordan I kan håndtere fester og fremtidige steder hvor I måske vil måde hinanden.
Dine tanker du beskriver omkring hvordan jeres brud vil påvirke andre, men hvordan vil det være for dig? Du kan ikke kontrollere hvordan andre reagere, deres handlinger eller følelser, du kan dog kontrollere dine egne handlinger og hvordan du reagere på ting. Og hvis du efter tre måneder er bange for at slå op med ham, hvornår vil du så gøre det? Du kan jo ikke blive med en person for altid, fordi du tænker på hvordan andre vil takle jeres brud. Det vil være en omstilling for alle, både dig, ham og jeres venner, men I havde jo også et liv der fungerede før I blev et par, det vil der også komme igen.❤️
Du fortæller en frygt for at miste nogle venner hvis du slå op med ham "uden en god nok grund", men er det at du ikke er forelsket eller elsker ham ikke præcis den vigtigste grund til at slå op med nogen? Derudover vil jeg minde dig om at hvis du mister nogle mennesker i dit liv på at være dig, stå ved dine holdninger og være autentisk overfor dig selv, så holder de ikke nok af dig til at stå ved din side. Venner skal også kunne være venner hvis en person gør noget den anden er uenig i. Ang. din familie, så kan en måde at gøre det på være at når du fortæller en forældre at I har slået op, at de så fortæller andre i familien det, med en kommentar om at du ikke vil spørges indtil det, hvis du virkelig ikke har lyst til at snakke om det. Dette er der absolut intet galt med, men det er også okay hvis du næste gang du ser din familie og nogen spørg ind til ham, at du blot fortæller det ikke skulle være jer og du har slået op med ham.
Ligemeget hvordan du fortæller det, er jeg sikker på det hele nok skal gå. Det at sige det ikke skal være jer, er også noget du kan fortælle andre som gerne vil hører hvorfor du slog op, det er en grund som er helt okay, og hvis du ikke har lyst til at uddybe dine tanker om at du ikke følte dig forelsket længere så er dette helt okay. Ikke alle mennesker fortjener adgang til alle dine følelser og tanker.❤️
Du fortæller også i slutningen af dit brev at du ikke føler dig helt klar til at være intim, og dette er der absolut ingenting forkert i, nogle mennesker føler sig klar når de er 16, andre i 20'erne, og for nogle mennesker er det at være intim ikke noget de har lyst til. Lige meget hvornår du føler dig klar, så er det vigtigt at du gør det når du har lyst, og ikke fordi de føler dig presset til det. Hverken af din partner eller af andre. Det er bedst at gøre det med en person du føler dig tryg med, stoler på og som du har lyst til at være intim sammen med. Hvornår du finder denne person og hvornår du føler dig klar, er ikke vigtigt. Det kan dog være en ide at snakke med dine venner at du føler de presser dig en smule til at være klar, og at du ikke føler dette er rart.
Jeg vil til sidst gerne adressere det at du siger du generelt har det svært og kæmper mentalt, her kan det måske være en ide at snakke med en professionel, fx en psykolog? Du kan også tilmelde dig vores Sisterhood fællesskab. Her ville du kunne arbejde med, og snakke om det pres du mærker, hvordan du har det og hvordan andres mulige reaktioner og tanker om dig påvirker dig i din hverdag. Dette tror jeg vil være godt for dig at have et sted at snakke om. Husk at du altid er værdifuld og god nok som du er.❤️
Jeg håber du kan bruge mit svar til at hjælpe dig på rette vej. ❤️
Kæmpe kram fra Michelle ❤️