Silke, 14 år
6. juli 2025
Min bedste ven stoppede med at være min bedste ven - nu har hun kontaktet mig igen og vil være “venner”
Min bedste ven stoppes med at være min bedste ven for 2-3 måneder siden men nu har hun kontaktes mig igen og vil gerne være “venner” men jeg har det svært med så mange ting og vil gerne starte til psykolog men tør ikke sige det til min mor

GirlTalks svar
Kære Silke
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt – både det svære, det sårbare og det, man måske ikke har sagt højt før. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Det lyder som om, du står midt i en rigtig svær situation, og det giver god mening, at det gør at du føler dig splittet. At din tidligere bedste ven nu kontakter dig igen, kan vække mange blandede følelser. Det er helt normalt at være i tvivl, især hvis bruddet på jeres venskab stadig sidder i dig, eller hvis du ikke føler dig klar til at genoptage kontakten på samme måde. Det vigtigste er, at du mærker efter, hvad du har brug for og ikke hvad du tænker der forventes af dig. Du må gerne tage dig god tid og sætte dine helt egne grænser. En ting jeg vil sige er, at det er helt okay at sige, at du ikke er klar, eller at du gerne vil tage det stille og roligt, hvis du vælger at genopbygge venskabet.
Når det kommer til dit mentale helbred og ønsket om at starte til psykolog, er det meget modent og fint af dig, at du har nået frem til den beslutning. Det viser, at du tager dig selv og dine følelser alvorligt. Jeg kan godt forstår at du synes, det er svært at sige det til din mor, især hvis du er bange for, hvordan hun vil reagere. Men du fortjener støtte, og det at tale med nogen professionel kan virkelig gøre en forskel hos nogle.
Hvis det føles for uoverskueligt at sige det direkte til din mor, kunne du måske skrive det i en besked, et brev eller sige det til en anden voksen, du stoler på, som kan hjælpe dig med at tage snakken med hende. Du behøver ikke forklare alt, det kan være nok at sige noget i stil med: "Jeg har haft det svært på det seneste, og jeg tror, det ville hjælpe mig at tale med en psykolog omkring det der fylder hos mig."
Du er ikke alene, og du gør det rigtige ved at række ud og sætte ord på det, der fylder. Det er første skridt mod at få det bedre. Og jeg håber at din mor vil gribe dig i det du kommer med til hende.
Jeg håber, mit svar kunne give dig det du havde brug for. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3