Selina, 16 år
5. november 2025
Jeg ved ikke, om jeg er til samme køn
Kære girltalk
Jeg er 16 år og jeg står i en midtvejskrise
Jeg hved ikke om jeg er til same køn og jeg har det virkelig dårligt over det fordi jeg er jo ikke en lille pige mer jeg er jo 16 og er lige startet på gymnasium og alle snakker om drenge og om Alkohold men det eneste jeg tænker på er om hvad jeg er til jeg har tit haft crush på alle mulige på internettet og jeg har da også haft nogen kærester men det bar som om når jeg ser en pige bliver jeg helt varm inden i og jeg forstiller mig inden i hovedt hvordan min fremtid vil se ud med dem og jeg synes det er svært at være en pige når jeg har den holdning men jeg har et problem en fra mit grundforløb har spurgt om jeg kunne ham og vil gerne være tæt på mig
Jeg beklager får stavefejl jeg er ordblind
Hilsen selina 16 år

GirlTalks svar
Kære Selina
Tusind tak for dit fine brev og for at dele dine tanker og oplevelser med os. Jeg er sikker på, at der er andre piger, som kan nikke genkendende til det som du skriver. Du er ikke alene ❤️
Det er helt okay at være i tvivl om sin seksualitet, og der er intet forkert i at være tiltrukket af samme køn. Det er typisk i din alder, at man interesserer sig for emner, der har med krop, følelser og seksualitet at gøre. Det er også i din alder, at man bliver tiltrukket følelsesmæssigt og seksuelt af andre, både af sit eget og det andet køn. Det må være hårdt, når du føler at alle snakker om drenge og alkohol, hvor dine tanker er fyldt med, hvem du er til. Det er helt normalt ikke at vide endnu, hvem man er til og det er ikke noget du må føle dig presset over. Du har god tid til at finde ud af, hvad der føles rigtigt for dig. Jeg tænker, at det kunne være en god ide, at give dig selv plads til at have de tanker og oplevelser som du har. Hvis du har lyst kan du eventuelt dele det med nogle af dine veninder eller venner, hvis du har lyst til det? Det kan være at de har haft nogle af de samme tanker som dig.
Du skriver, at en fra dit grundforløb har spurgt om du kunne ham og at han gerne vil være tæt på dig. Hvad tænker du om det? Er det noget du kunne tænke dig at udforske og blive klogere på? Det kunne være en mulighed for at mærke efter, hvad der føles rigtig for dig. Ellers er det også altid i orden og helt okay at sige, at man ikke er interesseret.
Det vigtigste er, at du mærker efter, hvad der føles rigtigt for dig, uden at presse dig selv til at have et klart svar. Og uanset hvad du er til, er du lige præcis som du skal være. ❤️
Hvis du har brug for at skrive mere om dette eller noget helt andet, er du altid velkommen til at skrive ind til GirlTalks chatrådgivning, hvor der sidder unge kvinder klar til at chatte med dig om det du har lyst til.
De bedste hilsner
Maja