Sasa, 13 år
21. april 2025
Jeg vil gerne snakke om, hvordan det er at være en rødhåret teenager i det 21'ende århundrede
Hej, jeg er Sasa, og jeg vil gerne snakke om, hvordan det er at være en rødhåret teenager i det 21ende århundrede
At være Ginger betyder, at jeg konstant får kommentarer fra både venner og fremmede. " Ginger " eller "ej se den gulerød, den matcher dit hår" bliver sagt dagligt, som om at min hårfarve er noget, jeg selv har valgt. Jeg har desuden også oplevet at blevet spyttet på af fremmede, fordi jeg havde rødt, har, og jeg kan også huske en episode, da jeg var mindre, at en fremmed har sagt til min mor, at hun lige så godt kunne adoptere mig væk (grundet min hårfarve)
Jeg er også bange for at jeg aldrig finder en der vil elske mig, jeg VIL ikke dø alene!
Noget af det, der også pisser mig lidt af er, at jeg bliver jo ikke decideret mobbet, så hvis jeg siger fra så siger de bare ej. Slap af, det var bare en joke eller noget tredje
Det er frustrerende og sårende. Jeg kan jo ikke ændre på, hvordan jeg ser ud, og at jeg er så bleg. Seriøst, hvorfor kan jeg ikke tage sol!? Og mit ansigt bliver rødt bare af at grine to sekunder, hvis jeg har det bare lidt varmt, hvis der sker noget pinligt, eller hvis alle kigger på mig, også råber alle bare ej, du er helt rød i hovet, og mine øjenbryn og øjenvipper er gennemsigtige, jeg ønsker bare at passe ind og ikke blive kigget på. Og peget ud, fordi det ER bare en hårfarve og helt ærligt, hvad er så anderleds?. Det påvirker mit selvværd, og jeg vil gerne lære at elske mig selv, som mig er (og det er jeg sikker på at en masse Gingers derude også vil). For jeg kan ikke ligefrem farve mit hår, fordi så vil jeg ligne at spøgelse
Så jeg spørger: Hvordan håndterer jeg de negative kommentarer og lærer at være stolt af mit udseende?

GirlTalks svar
Kære Sasa
Tusind tak, fordi du turde skrive til brevkassen og dele dine tanker med mig. Hos GirlTalk kan vi tale om alt muligt, og selvom jeg ikke har en færdig løsning, vil jeg gøre mit bedste for at støtte dig med dit brev <3
Jeg kan godt mærke, hvor frustrerende og sårende det må være at få kommentarer om dit røde hår hver dag – både fra venner og fremmede. Ting som “ginger” eller “se den gulerod” er ikke i orden, når det får dig til at føle, at der er noget galt med dig. Og det med at blive spyttet på eller høre en fremmed sige noget så grimt til din mor – det er slet ikke okay! Det er ikke mærkeligt, at det påvirker dit selvværd, og jeg kan også forstå, at det føles både sårende og urimligt.
Det lyder også ekstra svært, når folk siger “slap af, det var bare en joke”, hvis du prøver at sige fra. Det gør det jo ikke mindre sårende for dig, og du har al ret til at føle, at det er uretfærdigt. At være bleg, rødme hurtigt eller have gennemsigtige øjenbryn og vipper er bare en del af dig, og det er så unfair, at det bliver til noget, andre peger på. Men ved du hvad? Det, at du skriver og ønsker at lære at elske dig selv, som du er – det er så stærkt og vigtigt. Det viser, at du allerede har en masse mod og vilje i dig <3
Når nogen smider en dum kommentar, kan du prøve at tage kontrollen ved at sige noget som “mit hår er fedt, tak” med et smil – det kan lukke munden på dem og vise, at du står fast. Hvis det føles for meget, er det også okay bare at ignorere dem og tænke: “Deres ord ændrer ikke, hvem jeg er.” Har du en veninde, der kunne stå ved din side og sige fra med dig? Det kan gøre det lettere at føle dig stærkere i de øjeblikke. Derudover er det også vigtigt at huske på, at når folk kommer med negative kommentarer og udpeger ting ved andre, er det ofte fordi, de er usikre på sig selv. Det gør det selvfølgelig ikke okay, men du kan prøve at tænke det som en (dum) forsvarsmekaniske for dem selv, fremfor et egentligt angreb på dig.
For at bygge stolthed over dit udseende kunne du starte med noget småt. Hvad med at finde én ting, du godt kan lide ved dig selv? Måske hvordan dit røde hår lyser op i solen eller hvordan dine øjne ser ud, når du smiler? Prøv at sige det til dig selv foran spejlet – også selvom det føles lidt fjollet i starten. Det kan langsomt ændre, hvordan du tænker om dig selv. Du kan også kigge efter rødhårede personer online, fx influencere på sociale medier der omfavner og rocker deres look. Det kan inspirere dig og minde dig om, at dit hår er en del af noget unikt og fedt!
Du er god nok, Sasa – dit røde hår, din blege hud, alt det gør dig til dig, og det er værd at fejre. Der er helt sikkert nogen derude, der vil elske dig for præcis den, du er <3
Hvis du vil arbejde mere med at løfte dit selvværd, kan du skrive til GirlTalks rådgivning – de er super gode til at hjælpe med lige netop den slags. Skriv endelig igen, hvis du har lyst – vi er her for dig. Og jeg er sikker på, at mange andre rødhårede piger derude nikker genkendende til dit brev!
Knus og kram, Vivi <3