Kan jeg hjælpe min veninde med at intim shave, uden at vi overskrider en grænse?
Jeg har altid shaved. De andre piger i klassen begyndte på det straks de fik hår og så gjorde jeg også. Det var lidt træls i starten men nu har jeg fundet en god metode og vendet mig til og være glat og har det godt med det. Jeg har så en god veninde uden for skolen. Hun shaver ikke og har ret meget hår både forneden og i numsen.
Den anden weekend her skulle vi sove sammen og da jeg så klædte mig af sagde hun det var pænt jeg var glat og hun var træt af og have hår men hun vidste ikke hvordan man shaver og hun er også bange for skrabere og sådan. Vi snakkede så lidt om det og hun spurgte om jeg måske gad hjælpe hende de første gange. Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle sige så jeg joked bare og laved lidt sjov med det og sagde noget med at det måtte jeg da lige tænke over.
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal sige ja. På den ene side vil jeg rigtig gerne hjælpe hende. Jeg ved jo hvaffor en skraber hun evt. skal købe og hvordan man gør og jeg kunne snildt vise hende det og gøre det for hende de første gange. Det kunne helt sikkert også være rigtig godt for mig selv. Men det er jo også meget intimt, ikke mindst hvis jeg skal shave hende i numsen også. Jeg vil utrolig gerne men er det for intimt når man er veninder? Kan det påvirke os så vi får en anden holdning eller noget til hinanden? Altså hvis det tænder os eller hvad man skal sige. Jeg vil rigtig gerne hjælpe men går vi over en grænse der? Er det almindligt at piger hjælper hinanden med at shave de første gange? Hvad tænker i?

GirlTalks svar
Kære dig
Tusinde tak fordi at du skriver til Pigetanker, og har lyst til at dele dine oplevelse og overvejelser med os!
Først og fremmest har jeg lyst til at rose dig for at være så eftertænksom, og tænke på både dine egne og din venindes grænser! Når situationer opstår, hvor man kan blive i tvivl, kan det være rigtig vigtigt, at stoppe op og tage sig tid til at mærke efter, hvad man egentlig har lyst til. Så, virkelig sejt gået!
Du skriver, at du utrolig gerne vil hjælpe din veninde, og spørger om det er for intimt, når man er veninder. Her tænker jeg, at svaret afhænger af, hvordan du og din veninde selv har det med det. Fordi du skriver, at du gerne vil, og fordi din veninde allerede har foreslået det, så tænker jeg bestemt ikke, at det er for intimt. Jeg er helt sikker på, at der er massere af veninder, der har hjulpet hinanden med at shave før, uden problemer, og jeg vil mene, at det er ganske almindeligt. Så, hvis I begge har lyst til, at du hjælper din veninde, er der slet ikke noget galt med det!
Du spørger også, om det kan påvirke jeres relation, hvis I begynder at få en anden holdning til hinanden. Det er svært for mig at svare ja/nej til, men umiddelbart tænker jeg ikke, at der er nogen grund til at tro, at det vil påvirke jeres forhold, og slet ikke på en dårlig måde! Måske ender det med at være rart, at kunne dele oplevelsen med hinanden - for din veninde, der ikke har prøvet det før, er det måske en stor tryghed, at kunne få hjælp fra dig. Jeg tænker, at det at din veninde spørger dig, betyder at hun er tryg ved dig.
Mine veninder og jeg har hjulpet hinanden med, hvordan man bruger en tampon, da vi var yngre, og det har ikke påvirket hvordan vi ser hinanden. Når man er blandt veninder, er vi jo alle piger, og deler mange af de samme oplevelser for første gang, fx at lære at shave, bruge en tampon osv. Det der er vigtigt i din situation er, at I begge har det godt med det!
Hvis du vælger at sige ja til at hjælpe din veninde, så kan du jo overveje hvordan du vil gøre det, og der kan være flere forskellige måder at gøre det på:
- I kan fx aftale, at du viser hende på dig selv, hvordan du gør (hvis du har lyst, selvfølgelig!)
- Du kan gøre det for hende, som du selv foreslår
- Du kan hjælpe hende med at købe en god shaver, og måske nøjes med at fortælle hende, hvordan du har gjort det (det kan være en rigtig stor og tilstrækkelig hjælp)
- I kan sammen finde en guide til intim shaving online, som I kan læse sammen, og efterfølgende tale den igennem
- ... Noget helt andet eller en kombination af ovenstående.
Hvad end du ender med at sige ja eller nej, så er der ikke noget unormalt ved dig, jeres venskab eller situationen!
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Du er altid hjertelig velkommen til at skrive til os igen. Held og lykke, jeg er helt sikker på, du nok skal få håndteret det rigtig godt <3
Kh.
Lisa