Jeg er stadig vildt bange for, at han vil prøve på det igen, og nu er min bedste veninde fra håndbold begyndt at være sygt jaloux
Hej
I december “flygtede” min bror fra alt fordi han var ked af det men vi fik ham hjem igen. Noget tid efter vågner jeg op midt om natten til at der kommer abulance (fandt ud af at han har taget for mange piller) (prøvede at begå selvmord) havde det rigtig svært da det skete over længere tid, ca en måned. Er stadig vildt bange for at han vil prøve på det igen (han har fået hjælp og er okay) har ikke fortalt nogen om det, kun min lærer og min familie selvfølgelig. Nu er min bedste veninde fra håndbold begyndt at være sygt jaloux fordi jeg er begyndt at være meget sammen med en anden fra håndbold men jeg forstår hende bare ikke fordi når jeg til vælger hende er hun sygt ond mod mig fordi andre er omkring men når vi er alene så er hun sygt sød mod mig. Hun har også en rigtig god veninde i sin klasse og jeg bliver ikke sur når hun er sammen med hende. Vi kan godt mærke at vi er sure på hinanden men vi vil ikke gøre noget ved det da vi begge vil undgå en konflikt.
Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære Pige på 15 år
Tak fordi du har valgt at række ud og dele dine tanker her i vores brevkasse <3 Det er utrolig modigt af dig, at åbne op omkring dine tanker. Her i brevkassen, Pigetanker, og hos Girltalk kan man skrive om alt, og ved at du vælger at dele ud om din situation, kan det give andre piger modet til, at tale mere åbent om deres oplevelser, så de ikke behøver at bære det alene. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig det svar, du søger, og forhåbentlig gøre tingene lidt lettere at navigere i.
Det gør mig virkelig ked af at høre om situationen med din bror. Det må have været skræmmende at blive vækket af en ambulance midt om natten og så finde ud af, at det omhandler din bror. Jeg kan godt forstå, at det stadig sidder i dig, og at tankerne kan komme op omkring, om han måske gør det igen. Jeg er glad for at høre, at han får hjælp, og jeg håber, det kan bringe dig lidt mere ro til dig.
Jeg vil også råde dig til at tale med dine forældre, hvis du begynder at mistænke noget eller føler dig bange. Alle følelser er helt okay, og det er vigtigt, at de får lov til at være der. Det vigtigste er, at du taler med nogen om det, men samtidig gør det for din egen skyld. Synes det er så fint, at du har holdt det tæt, fordi det er så følsom en ting.
Til din anden tanke – Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, det er svært at handle ud fra de indtryk, du får fra din veninde. Det kan sagtens være, at hun føler sig jaloux, hvilket vi alle kan blive på et eller andet tidspunkt. Hvis jeg var dig, ville jeg måske overveje at spørge hende, hvad der sker inde i hende, siden hun reagerer på den måde og er ond mod dig. Nogle gange kan det være godt at tale om tingene, så I måske kan finde tilbage til hinanden og komme på bølgelængde igen. Det er helt okay at stille spørgsmål og tage initiativ til at forstå hinanden bedre – det handler ikke om at undgå konflikten, men om at finde en vej til at løse den.
Jeg håber, mit svar kunne give dig lidt til eftertanke. Hvis du har brug for at drøfte det nærmere, og flere råd eller tale om noget andet, er du altid velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning hos Girltalk.
Stort kram og tanker til dig,
Hannah-Rosa <3