Pige, 11 år
27. april 2025
Ubehagelig pige fra parallelklassen
der er en pige fra min parralel klasse, snakker dumt og slår og bagtaler og er EN kæmpe diva ( det syntes jeg personligt det ved andre også gør) hun slår os (ink. mig) fks. på røven eller ryggen og siger God røv og det irettere mig, ved ikke hvad jeg og de andre piger skal gøre kh Pige på 11 år. håber i kan hjælpe mig

GirlTalks svar
Kære dig
Først og fremmest er det sejt at du skriver ind til os og søger råd. Det lyder virkelig ubehageligt at skulle være i nærheden af en pige der bagtaler, slår osv. Det lyder meget grænseoverskridende og jeg kan godt forstå at du bliver irriteret.
Det kan desværre være svært at ændre på hvordan andre snakker. Har du overvejet, at sige til hende hvordan du oplever det, når hun kommentere på noget om dig eller dine veninder? Det kan måske være at hun prøver at være sjov?
Det betyder selvfølgelig ikke, at det er okay, for det er det slet ikke. Men det kan være, at hun har brug for at få det fortalt. Det kan selvfølgelig være rigtig svært at stå op for sig selv og sige nogen imod. Især hvis personen er en der bagtaler og snakker dumt, som du fortæller. Det er heller ikke nemt hvis hun måske er meget dramatisk, som jeg gætter på, når du kalder hende en diva.
Selvom at det kan virke svært, så er det måske en idé at prøve at snakke med hende. Kunne du måske overveje at trække hende til siden og fortælle at du faktisk synes det er ubehageligt at blive slået på røven og ryggen? Og at du heller ikke synes det er så rart at få kommentarer som "God røv" og andet? Hvis du frygter at hun ikke tager det pænt, kan du prøve at starte med at sige til hende at du er sikker på hun ikke har gjort noget af det for at være ond eller tarvelig. Det hjælper måske til at få hende til at falde lidt ned og ikke se det som et angreb når du fortæller hende de ubehagelige ting hun gør.
Hvis du ikke er tryg ved at gøre det alene, kan du måske høre om der er en veninde, der vil gøre det med dig, men så skal I huske, at det muligvis kan gøre hende mere nervøs og måske få hende til at føle at I angriber hende. Du kender det måske selv, hvis der er flere der lige pludselig går imod dig, så kan det føles rigtig ubehageligt. Så selvom det nogle gange er sådan, hun får jer til at føle, virker det ikke som den rigtige løsning. Jeg kender det i hvert fald selv, hvis flere personer har sagt til mig, at jeg skal ændre noget, har det ofte føltes meget ubehageligt, og så har jeg haft sværere ved at lytte, end hvis det kun var en eller to der snakkede med mig. Dog vil jeg også sige, at en veninde kan være en hjælp til at få pigen fra parallelklassen til at se, at der faktisk er flere der oplever det samme som du gør og at hun skal tænke over sin opførsel hos flere end bare hos dig.
Ofte så reagerer man bedst hvis man bliver mødt med lidt omsorg, og selvom at det kan virke svært, at være sød mod en der har været tarvelig overfor dig, så kan det være den bedste chance for at hun ændrer sin opførsel og stopper med at slå og snakke grimt.
Hvis det er for ubehageligt for dig at gå til hende direkte, kan du måske overveje at gå til en lærer privat og høre om de kan gøre noget. De er der for at hjælpe dig og sørge for at I har det bedst muligt på skolen. Måske kan de snakke med parallelklassen om, at man hverken skal snakke grimt, bagtale og slå andre, uanset om man selv synes det er sjovt. Det kan måske hjælpe hvis lærerne bliver opmærksomme på det og så kan hjælpe når hun slår eller siger noget.
Jeg håber at du kan finde en løsning og at det bliver bedre. Du fortjener i hvert fald ikke at gå og føle dig ubehageligt tilpas!
Kærlig hilsen,
Anna