Pige, 15 år
5. maj 2025
Jeg ved ikke, om jeg overtænker problemet, eller om jeg burde tale med min bedste veninde om, at hun gør mig ked af det
Jeg skal op til eksamen i matematik her til sommer. Jeg vil selv sige jeg er okay til matematik men ikke den bedste. Matematik eksamen er en gruppe eksamen. Og jeg vil sige jeg har ikke mange men nok veninder. Så jeg troede ikke det ville blive et problem at finde en gruppe. Min bedste veninde spørg mig på dagen vi finder ud af at vi skal op til mat, om vi skal være i gruppe sammen. Jeg tror jeg siger jeg ikke ved det, da min hjerne ikke helt er der endnu. Samme aften er jeg sammen med min anden veninde som siger hun og min bedste veninde skal være i gruppe sammen. Jeg bliver forvirret men acceptere det. Vores lærer siger dagen efter at han helst vil have vi er 3 i grupperne da det ikke gør nogen forskel og vi er nogle stykker der mangler en gruppe. Jeg spørg så de 2 piger men de undgår spørgsmålet og jeg har senere snakket om det og fortalt jeg ikke havde en gruppe. Men det virker ikke som om de kan se mit problem. Alle andre i klassen er i en gruppe på det her tidspunkt udover dem som aldrig laver noget. Så jeg er lidt i panik over at måske skulle komme sammen med dem. Der er også 2 andre piger jeg kan spørge. Jeg har ikke spurgt men de ved godt jeg ikke har en gruppe og der er nu gået en uge. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre og begynder at acceptere at komme i en dårlig gruppe og få en dårlig karakter. Jeg ved ikke om jeg tænker problemet op og jeg burde snakke med min bedste veninde om at hun gør mig ked af det. Men vi går ud af skolen om 2 uger og jeg vil ikke risikere at være uvenner de sidste 2 uger vi har sammen. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen Pige 15 år

GirlTalks svar
Kære du,
Først og fremmest vil jeg sige tak for at dele dine tanker og sætte ord på, hvad du føler. Det er mega sejt gået!<3 Jeg tror vi er rigtig mange, der har prøvet at stå i en situation magen til den, som du står i lige nu. Det kan være vildt svært og ubehageligt at føle sig udelukket fra en gruppe på den måde. Så igen - mega sejt at du rækker ud! <3
Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør dig ked af det, og at du både føler dig forvirret og en smule alene i den her situation. Det er helt normalt at mærke de følelser, når man oplever, at man står lidt udenfor gruppen. Men du skal vide, at du IKKE er alene, og at uanset hvordan andre mennesker reagerer og opfører sig overfor dig, så er du lige præcis, som du skal være <3
Du skriver i dit brev, at du ikke har lyst til at være uvenner med din bedste veninde inden I går ud af skolen, og det kan jeg virkelig godt sætte mig ind i. Det er aldrig rart at have konflikter med dem, man holder af. Men jeg har faktisk tit oplevet, at når jeg har haft konflikter med dem, jeg er tættest på, så er det blevet meget bedre, efter vi har fået talt åbent og ærligt omkring det.
Jeg ved godt, at det kan virke angstprovokerende at fortælle, at andre gør én ked af det, men måske kunne du tage en ærlig og kærlig snak med din bedste veninde og fortælle hende, at du bliver ked af det, fordi du jo holder rigtig meget af hende, og faktisk rigtig gerne vil være sammen med hende. Samtidig kunne du måske også prøve at være nysgerrig på, hvorfor hun måske opfører sig lidt anderledes, end hvad du er vant til. Det kan være, der ligger en rigtig god snak og venter på jer, som i sidste ende bare gør jer endnu stærkere og tættere! Hvis du vælger at snakke med hende så husk, at uanset hvordan hun tager imod dine ord, så har du ikke gjort noget forkert, og alt hvad du føler, mærker og tænker er helt okay, og det er helt almindeligt! <3
Derudover vil jeg også sige, at det nogle gange kan være rigtig rart at dele de lidt tungere tanker med en voksen. Én du er tryg ved. Det kunne være en forælder, måske din lærer, en søskende eller en helt anden person, som du stoler på. Det kan ofte føles lidt lettere, efter man har sagt tingene højt.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde en god løsning, så du både lander i en god gruppe til matematik eksamen og du kan få lettet dit hjerte lidt overfor din bedste veninde. Jeg ønsker alt det bedste for dig <3
Mange knus og kram Kathrine