O, 16 år
31. juli 2025
Jeg føler mig ensom efter, at jeg er stoppet på efterskole
Hej
Jeg har lige været på efterskole i et år og da jeg nu er kommet hjem er det gået op for mig at jeg ikke har så mange venner herhjemme. Jeg har selfølgelig nogen, men ikke en gruppe eller noget, jeg føler mig super ensom og synes også det er ret pinligt.

GirlTalks svar
Kære søde dig <3
Tusinde tak for at dele dine tanker med os! Jeg er sikker på, at du langt fra er den eneste, der går med de her følelser – og det er så vigtigt, at du sætter ord på dem <3
Det er helt naturligt, at du føler dig ensom, nu hvor dit efterskoleophold er forbi. Et år på efterskole kan være enormt intenst - man er omgivet af venner og fællesskab hele tiden, og når man så kommer hjem igen, kan man få en tom fornemmelse indeni. Du er langt fra alene, og mange oplever præcis det samme som dig! Det er helt normalt, at det tager lidt tid at finde sin plads igen! <3
Du skriver, at du selvfølgelig har nogen derhjemme - og det er et rigtig godt udgangspunkt! Det betyder, at du ikke starter helt fra bunden, selvom det kan føles sådan. At du ikke har en fast gruppe lige nu, gør dig bestemt ikke mindre værd! Venskaber - især tætte relationer - kan tage lang tid at opbygge! Husk at det aldrig er pinligt at savne fællesskab og samvær med venner! Det er meget menneskeligt! <3
Måske kan du overveje, om der er nye fællesskaber du kan være en del af? En fritidsaktivititet, en ungdomsklub eller et frivilligt arbejde eller andet, hvor du møder nye mennesker og stille og roligt bygger relationer op. Det behøver ikke ske hurtigt - du må gerne tage små skridt i dit tempo! <3
Og husk: Du er altid mere end velkommen til at skrive ind igen eller tage fat i GirlTalks chatrådgivning, hvis du har brug for at snakke mere om det – eller noget helt andet <3
Kæmpe kram fra Julie <3