"jeg har meget udflåd, og det er pinligt at snakke om"
Jeg siger det som det er for det pinligt at snakke om med andre jeg kender. Jeg har meget udflåd eller hvordan det staves, og det virkelig ubehageligt. Jeg bruger trudsindlæg til daglig men det er begyndt at klø i mit underliv på det seneste. Er der en måde at mindske udflåd på eller er der et andet alternativ for det er mega ubehageligt.

GirlTalks svar
Kære Nora <3
Tak fordi du skriver herind til os - når noget føles svært eller pinligt at snakke om, kan det godt bremse én fra at tage emnet op overhovedet, så du skal virkelig have ros for at række ud. <3
Emner som udflåd, kløe i underlivet, menstruation og alt det, der foregår dernede kan være svære at snakke højt om, fordi det er så intimt og privat. Men det er nogle oplevelser, som mange kan nikke genkendende til, og derfor synes jeg, det er enormt vigtigt, at emner som disse bliver belyst i et åbent og trygt forum. <3 Det er meget naturligt at man oplever gener i underlivet - som kvinde (og særligt i teenageårene) sker der en masse forandringer i kroppen, og derfor er det helt normalt, at ens balance dernede kan blive påvirket af det. Og det kan nemlig godt føles ubehageligt og være super irriterende og frustrerende...
Jeg er desværre ikke uddannet med en lægefaglig baggrund, og jeg kan derfor ikke svare på, hvad øget udflåd og kløe helt præcist kan skyldes, eller hvordan det kan behandles. <3
Men jeg vil sige til dig, at det er en problemstilling, som jeg fornemmer er meget velkendt hos rigtig mange, og det er helt vildt normalt at opleve gener fra tid til anden dernede. Der er bestemt ingen skam i at bestille en tid og få en snak med sin læge om, hvordan man behandler den slags symptomer. Det er noget vi allesammen oplever, og selvom det kan være grænseoverskridende, så er mange læger så dygtige og gode til at tale om den slags. Så mit råd vil klart være at prøve og bestille en tid og få en god snak om de gener, du oplever. Måske kan du også starte med at spørge en mor, søster, kusine eller anden person, du har tæt på dig, og som du stoler på, til råds - for jeg lover dig for, at den slags problematik er noget, de fleste kvinder kender til i et eller andet omfang <3
Jeg ønsker alt det bedste for dig, og jeg håber, at ubehaget forsvinder snart!
De varmeste knus og kram Kathrine