N, 17 år
19. august 2025
For mig er hun stadig den sammen søster som hun var før efterskole, men hun opføre sig ikke som den samme
Hej GirlTalk
Min lillesøster er her for nyligt kommet hjem fra efterskole igen og det glædede jeg mig rigtig meget til for jeg savnede at snakke med hende hver dag. Der er kun et år mellem os og vi har altid været meget tætte. Dog har hun ændret sig en del i løbet af året og er for eksempel begyndt at ryge vape. Det i sig selv er jo ret normalt, men det var noget jeg aldrig havde forstillet mig, at hun ville begynde på. Jeg ved hun også selv er ærgerlig over at være begyndt. Vores forældre ved det ikke og jeg har lovet hende ikke at sige noget til dem, da de er meget imod rygning og nikotin generelt. På efterskolen har hun også taget snus, og efter min mening været lidt for fremme i skoene. Til fester osv. har hun drukket rigeligt med alkohol, hvor hun så bagefter har fortalt om festerne til mig, alt i mens jeg bare sidder og griner lidt til det hun fortæller bare for at få hende til at føle sig “set” da hun før har sagt til mig at hun ikke kan fortælle det til mor og far for de vil bare blive nervøse for hende. For mig er hun stadig den sammen søster som hun var før efterskole, men hun opføre sig ikke som den samme. Jeg synes det med nikotin er et stort problem for hende, men det der bekymrer mig aller mest er den person hun har ændret sig til at være over hendes efterskoleår. Hun er blevet utaknemlig, uvenlig og ubetænksom. Før var hun meget modsat. Jeg har også en følelse af at hun føler sig bedre end mine forældre og jeg og det er ofte som om hun spiller “sej” for at overbevise os eller måske sig selv om at hun er “voksen nok” - dog er det altid sådan nogle barnlige kommentarer som “Næ, det gider jeg ikke” hvis min mor siger noget hun skal eller hendes kropssprog der viser at hun i hvert fald ikke gider at være sammen med os. Jeg synes det er rigtig træls, at hun er blevet sådan og det er slet ikke rart at have hende hjemme i huset mere. Jeg kan også mærke på min mor at hun heller ikke kan lide at min søster er blevet sådan. På samme tid virker det som om at min søster er helt ligeglad med hvordan hun påvirker os og er meget selvcentreret. Det skal også lige siges at på efterskolen fik hun en rigtig stor omgangskreds og en stor venindegruppe også, og hun har følt sig som en vellidt person på efterskolen. Førhen var hun altid kun har haft få veninder, hvor hun ofte har følt sig lidt “left behind”. Jeg er glad for, at hun har fået en masse gode venner, men jeg er bange for, at det er steget hende til hovedet.
Det jeg savner allermest ved min søster, er det forhold vi havde til hinanden og den respekt der var mellem os før. Hvordan kan jeg få hende tilbage? Skal jeg bare give det tid? Og skal jeg være ligeglad med, at hun har ændret sig og er blevet afhængig af at ryge vape?
Hej hej fra N

GirlTalks svar
Hej N <3
Tak for dit brev! Det er sejt af dig, at du rækker ud og deler dine tanker. Det lyder som om, at du savner din søster, og at du er splittet mellem at ville støtte hende på samme tid med at du er ked af, at hun har ændret sig.
Det lyder som om, din søster har været igennem en stor forandring på efterskolen. Efterskolen er for mange et sted hvor unge mennesker oplever, at de kommer hjem derfra og virker lidt “ændret”, fordi efterskoleåret er så intenst. Man får en ny rolle i en ny gruppe, man prøver grænser af, og det kan godt føles som om, man mister den person, man kendte før. Det betyder ikke, at den søster du kender, er væk for altid. Ofte falder tingene lidt til ro, når den gamle hverdag kommer igen, og man finder tilbage til sig selv - bare med nogle nye erfaringer.
Du spørger, om du skal være ligeglad med, at hun er begyndt at vape. Det er helt naturligt, at du bekymrer dig, og det viser, at du er en omsorgsfuld storesøster. Jeg tænker, at det du kan gøre er, at være en person, hun føler sig tryg ved at snakke med, uden at du dømmer hende. Det gør du faktisk allerede ret godt, når du lytter til hende om fester og veninder. Derfor tror jeg heller ikke, at det er en god idé at fortælle det til jeres forældre. Det tror jeg, hun vil blive skuffet på dig over.
Når det gælder jeres forhold, kan du måske prøve at tage en rolig snak med hende, hvor du ikke taler om vape eller alkohol, men i stedet fortæller hende, at du savner hende og det I havde sammen før, men at du også er glad på hendes vegne, over det hun har fået op oplevet efter sit efterskoleophold.
Du er virkelig en god søster, og bare det at du skriver her, viser, hvor meget du gerne vil jeres forhold. Jeg tror ikke, du har mistet hende - hun er der stadig, selvom hun lige nu er optaget af alt det nye. Med tiden og måske efter en snak om at du savner hende, skal I nok finde hinanden igen.
Jeg hepper på dig!
De bedste hilsner - Kirstine <3