N, 13 år
2. maj 2025
Er det normalt, at min menstruation er sådan i starten?
Kære GirlTalk
Jeg tror, jeg fik min første menstruation i november 2024, men jeg ved det ikke helt. Så fik jeg den igen i starten af februar og så igen i slutningen af marts, men nu er der ikke rigtig kommet noget siden.
Det er mest sådan brunt, og kun nogle få gange har det været rødt. Jeg ved ikke, om det er min rigtige menstruation, og det forvirrer mig lidt. Det er også lidt svært at tale med min mor om det, så derfor skriver jeg her i stedet.
Er det normalt, at det er sådan i starten?
Knus
N

GirlTalks svar
Kære N
Tak for dit brev. Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan <3
Det er helt normalt, at menstruation er uregelmæssig, det vil sige, at den ikke er ens fra gang til gang. Både mængden af blod, udflåd (det brune, du oplever), menstruationssmerter og humørsvingninger kan ændre sig fra måned til måned. Det er også helt normalt, at man har en anden cyklus end f.eks. sine veninder. Der er lige så mange måder at have menstruation på, som der er kvinder i verden. Derfor kan det sagtens være din ”rigtige” menstruation, selvom den ikke er rød.
Jeg kan godt forstå, hvis det hele er meget nyt og måske lidt skræmmende og forvirrende, men jeg vil rigtig gerne understrege, at der ikke er noget at skamme sig over ved at få menstruation. Det er en helt naturlig overgang som alle piger går igennem på hver deres tidspunkt. Din mor har også været på din alder, og stået med sin første menstruation og måske nogle af de samme følelser som dig. Siden da har hun haft menstruation ca. 12 gange om året – det vil sige rigtig mange gange i alt. Hun har sikkert en masse erfaring, som hun gerne vil dele, derfor vil jeg opfodre dig til at prøve at tale med hende om det. Stil hende spørgsmål, og hvis hun ikke kender svarene, kan du spørge hende om I kan finde ud af det sammen.
Når vi får menstruation er der rigtig mange ting, der ændrer sig. Hormoner begynder at flyve rundt i kroppen og påvirker vores humør, følelser og tanker. Kroppen begynder også at ændre sig og vi får bryster og kan blive gravide. Det handler om meget mere end det blod, der kommer eller ikke kommer, men desværre er der ikke så meget undervisning omkring det i skolerne. Derfor vil jeg opfordre dig til at opsøge mere viden selv – hvis du altså er nysgerrig. Menstruationscyklussen er nemlig opdelt i fire faser som hver især har deres udfordringer og styrker, og det kan være rigtig brugbart at kende til dem.
Jeg håber, at mit svar har givet dig mere ro i maven omkring, at din måde at have menstruation på er helt normal. Du er helt som du skal være <3
Mange kærlige hilsner fra Natascha