Merle, 19 år
23. september 2025
Har svært ved at få de der rigtig personlige venskaber som er vedvarende
Hejsa, jeg er en pige på 19 år, som altid har døjet med sit selvværd. Især når til kommer til at danne relationer, især venskaber. Jeg har altid været en lidt tilbageholdende pige, men kan sagtens snakke med folk. Det går altid godt i starten, men det er som om at venskabet nemt falmer, fordi jeg ikke altid ved hvad jeg skal snakke med dem om. Har svært ved at få de der rigtig personlige venskaber, som er vedvarende. Fx i gymnasiet, har altid været en del af pigegruppen, men var alligevel aldrig hende der blev valgt først, når der var gruppearbejde, hvis det giver mening. Har altid været lidt midt imellem. Hvad kan jeg gøre? Og hvordan kan jeg forbedre mine sociale relationer?
Venlig hilsen “Merle”

GirlTalks svar
Kære Merle
Tak fordi du skriver og deler dine tanker her i brevkassen. Jeg kan virkelig godt forstå, at du synes, det er svært at føle, at du ikke har gode venskaber, der varer ved. Det, du beskriver, er helt normalt, og der er helt sikkert rigtig mange, der kan genkende din situation og sidder med præcis de samme tanker og følelser omkring venskaber som dig.
Du nævner, at det nogle gange kan være svært at finde på ting at snakke om. Jeg synes, nogle gange, at det kan være rart at være sammen om en aktivitet, da det kan flytte fokus lidt væk fra samtalen. Det kunne eksempelvis være en kreativ aktivitet som at lave smykker, tegne, gå en tur eller bage en kage. På den måde er man ikke tvunget til at se hinanden i øjnene hele tiden, og man kan samtidig snakke om den aktivitet, man er i gang med. Derudover synes jeg, det kan være en god idé at skrive en lille note med de ting, man har snakket om, efter man har været sammen med sin ven. På den måde kan man vise initiativ ved eksempelvis at spørge nysgerrigt ind til de ting, den anden person har lavet i weekenden eller godt kan lide. Det kan give den anden en følelse af, at man er oprigtigt interesseret i dem og på den måde være med til at opbygge et værdifuldt venskab.
Når det er sagt, er det vigtigste i et venskab, at du kan være dig selv og ikke føler, at du skal være på en bestemt måde eller “præstere” for at opbygge et godt venskab. Du lyder som en omsorgsfuld og reflekteret person, og det er en stor styrke i venskaber. Med lidt tålmodighed og små skridt vil du helt sikkert tiltrække mennesker, der ser og værdsætter dig for den, du er <3
Det største knus,
Rikke