Jeg kan altså godt være i tvivl om de der lavalder-regler
Jeg kan altså godt være i tvivl om de der lavalder-regler. Det er lidt forvirrende. Hvis man nu fx er en pige og 14 år må en dreng på 16 så godt placere sin hånd i pigens skød (altså hvis hun har bukser på) men altså lige ud for det sted hvor sprækken er?

GirlTalks svar
Kære Mathilde
Hvor er det godt, at du spørger! Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, og reglen omfatter alle former for seksuelle situationer. At den seksuelle lavalder er 15 år betyder, at det er ulovligt at have sex – eller anden form for samleje – med et barn eller ung person under 15 år uanset køn.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl lige i din situation med en dreng, som placerer sin hånd et bestemt sted. Tænker du selv, at en berøring, som den du beskriver tæller som en form for samleje? Og vigtigere, så har jeg måske lyst til at spørge dig, om du synes, at det var okay, hvis han placerede din hånd der? Hvad ville du selv tænke om det? Fordi hvis du synes, at det var rart, så var det jo forkert uanset, hvad lovgivningen siger. Du bestemmer over din egen krop, og hvad du synes, der er okay. Hvis du omvendt synes, at det var rart, så kan du netop kigge på de der lavalder-regler, som netop fortæller, at du er beskyttet indtil du bliver 15 år. Så indtil da, så kan du jo udforske med dig selv i et roligt tempo, og når du føler dig klar både med alder og følelserne, så kan du åbne op for den del af dit liv - men husk, du har ikke travlt, og det skal være rart for dig!
Jeg har linket til en artikel, hvis du kan læse mere om den seksuelle lavalder, og der findes også denne artikel, hvor du kan læse om samtykke. Uanset hvad, så synes jeg, at du skal tale med en veninde eller din mor om det, hvis du er i tvivl. Du må også altid gerne skrive ind til vores chat, hvor der sidder søde rådgivere og kan hjælpe med at svare på lige netop det her spørgsmål, eller hvad der ellers måtte fylde for dig.
Kærlige hilsner fra GirlTalk